Terveydenhuollon ammattilainen: Sekava sote stressaa terveysalan ihmisiä

Sote-uudistuksen pääpaino on peruspalveluissa, palveluiden uudistamisessa ja tehostamisessa.

Digitalisaation merkitystä on korostettu kovasti. Verkkopalveluita lisäämällä säästetään aikaa ja vähennetään asiakkaan matkustamista. Valinnanvapauden tavoitteena on parantaa palveluihin pääsyä ja antaa kansalaiselle vapaus valita palveluntuottaja.

Kuulostaa hienolta, mutta edelleen en ymmärrä mihin me tarvitsemme sote-uudistusta.

Sote-uudistuksesta käyty keskustelu on luonut epävarmuuden maaston henkilöstölle ja lisännyt levottomuutta työyhteisöissä. Kenelle työskentelen jatkossa ja millä ehdoilla? Onko minulla työpaikkaa tulevaisuudessa? Mitä tapahtuu hoidon tasolle tulevaisuudessa? Näitä moni kuntatyöntekijä miettii.

Erityisen huolissani olen ikääntyneestä väestöstä. Miten heille käy sote-viidakossa? Kuinka he osaavat tehdä valinnan, löytää tietoa yrityksistä? Ikääntyneet arvostavat kotimaisuutta. Tulevaisuudessa tuntuu olevan hyvin vaikea löytää tietoa esimerkiksi yrityksen verosuunnittelusta.

Kuinka toivottuja iäkkäät ja usein monisairaat asiakkaina ovat? Kuinka onnistutaan luomaan sellainen asiakaspisteytys, joka ei mahdollista sote- toimijan valita vain terveitä asiakkaita, jättäen monisairaat palveluidensa ulkopuolelle?

Paljon kysymyksiä, joihin olen löytänyt vain vähän vastauksia.

Minua on myös mietityttänyt kotihoidon tulevaisuus. Helsingissä on kehitetty paljon kotihoidon ja kotisairaalan yhteistyötä. Kuinka se jatkossa toimii, kun nämä ovat eri palvelutuottajien toimijoita? Toimiva kotihoito on edellytys ikääntyneiden kotona asumiselle myös voinnin heiketessä.

Suomen terveydenhuolto on vuosia ollut maailman kärkipäätä. Sitä on pidetty erityisen tehokkaana hintaansa nähden. Suomalaisia terveydenhuollon ammattilaisia arvostetaan. He ovat haluttuja työntekijöitä maailmalla. Olisiko järkevää kehittää jo nyt hyviä arvioita saanutta toimintaa vielä paremmaksi?

Kuinka paljon olisimme sote-suunnitteluun käytetyillä miljoonilla saaneet parannusta aikaan perusterveydenhuollossa?

Ja rehellisesti sanottuna helsinkiläisenä veronmaksajana minulla on huoli, mihin minulta kerätyt verot tulevaisuudessa käytetään.

Marianna Korolkoff
sairaanhoitaja
YAMK

  • Minulla oli viime syksynä akuutti sappirakon tulehdus. Menin Hyvinkään sairaalan ensiapu osastolle ja saman iltana minut kirurgi leikkasi yltiöinä tähystämällä. Seuraavana päivänä pääsin kotiin. Kunnallinen erikoissairaanhoito toimii erittäin hyvin ja henkilökunta on mukavaa vaikkakin yli kuormitettua. Älkää nyt pilatko millään Sotella tätä hienoa kunnallista sairaanhoitoa.

    • Minulla oli molemmissa silmissä kaihin, menin Lauttasaaren Terveyskeskukseen lääkärille, ja kahden päivän kuluttua tuli kotiin kaksi palvelumaksuseteliä ja kymmeniä yrityksiä joista voin valita mieleiseni paikan kaihinleikkauksen jonne pääsinkin sitten muutamassa päivässä. Olenkin ihmetellyt mihin ihmeeseen tätä sotea yleensä tarvitaan kun tämän päivän palvelut toimii näin hyvin?

  • Sote sotkee haja-asutusalueiden terveydenhuollon. TK:t vähenee rajusti ja asiakkaiden matkat pitenee. Ainut valinnanvapaus on se, että menetkö hoitoon kauas vai helevetin kauas. Sote on historiamme suurin kusetus.

  • Keskustellaan sitten Sotesta kun ollaan saatu päätös Eu tuomioistuimelta. Analogia: Kylvöä on turha tehdä ydintalvella kun maa on roudassa.

  • Todellakin, pelkästään SOTE-suunnitteluun käytetyillä miljoonilla olisi saanut kehitettyä perusterveydenhuoltoa. Yksityisiä alan toimijoita ei pidä missään tapauksessa tukea verovaroilla, siinä määrin kuin nyt suunnitteilla. Sen sijaan, julkista puolta tulee kehittää, laajentaa ja lisätä lääkärien sekä hoitohenkilökunnan määrää. Monesti yksityisillä lääkäriasemilla vastaanottokäynnit vaikuttaa pelkältä bisnekseltä, jossa potilas jää vähälle huomiolle ja hintataso on törkeän ylihinnoiteltu. esim. 15 min kestävästä pienestä toimenpidekäynnistä 400-500€ vaikuttaa ryöstöltä, ainakin pienempituloisen ihmisen kukkarossa. Julkisella puolella saa pääsääntöisesti parempaa ja ihmisläheisempää hoitoa, paljon halvemmalla.

  • Tämän päivän terveyskeskukset toimivat todella hyvin, on sitten kyse hammashoidosta tai akuutista käynnistä. Kaikki tuo ”selvitysraha” olisi voitu hyvin käyttää mm kotisairaanhoidon/ vanhusten hoitoihin, että kaikilla olisi arvokas vanhuus. Nyt ajetaan uudistusta kuin käärmettä pyssyyn, ketähän varten.

  • Ihmettelen, miksei maakuntauudistuksen tiimoilta olla enemmän kummasteltu alkuperäisen 5 maakunnan hylkyä muka perustuslain vastaisena. Netissä ja mm. Iltalehden kolumneissa asiaa on käsitelty. Niissä on myös kerrottu, ettei tämäkään kohta mennyt aivain kuin Strömsössä. Jos aiassa olisi epätotuutta, siitä olisi moni taho älähtänyt, mutta hijaista on ollut. Oliko 5 maakunnan hylkäys aidosti perustuslain vastasuudesta johtuva?

  • Ei maakuntauudistusta. Nykyistä järjestelmää tulee parantaa ja organisoida olemassa olevien koko maan siis kuntien omistamien 5 erikoissairaanhoitopiirien alle. Miksi tällaista vaihtoehtoa ei ole selvitetty tai jos on, mikä on ollut esteenä?

  • Ihan noin peloissani en olisi. Tuo on pääosin sitä muutosvastarintaa joka liittyy kaikkeen muutokseen. Valtaosalla sairaanhoitajista työtehtävät säilyvät entisellään, vaan työnantajan nimi vaihtuu kun se ennen oli jokin kaupunki tai kunta tai sairaanhoitopiiri, on se jatkossa maakunta. Noita maakuntia olisi hyvin riittänyt 5-6 kpl eikä olisi tarvittu 18. Olisi saatu jotain säästöjäkin aikaiseksi.

    • Luin juuri hoitajien kokemuksista pilottikunnassa. Todella kurjaa kurjaa luettavaa. Kaikki arvostelu ei ole muutosvastarintaa. Arvostelu voi olla myös aiheellista. SOTEn kaltaista soppaa en muista itse nähneeni aiemmin. Millaisia työpaikkoja olisi ja millaista palvelua saataisiin alueellisella palveluilla, joista moninainen välijohto olisi karsittu minimiin ja alueella olisi asukkaisiin ja ikärakenteen suhteutettu budjetti? Ihan villinä ajatuksena vain. Olisiko kehittäminen ja valvonta ketteränpää? Olisivatko kaikki tyytyväisiä? Voisiko päätöksenteko olla niin lähellä toimintaa, että päättäjät tietäisivät päätöstensä vaikutukset? Hyvinvoiva henkilöstö on sitoutunutta ja kehittämishaluista. He tuottavat näin myös laadukasta palvelua. Sanon siis ei kiitos kaukana oleville hallintohimmeleille ja peukutan aivan päinvastaiseksi toimintatavalle.

  • Jos lääkärien ja lääkärikoulutettavien määrä pysyy samana, miten jonoista päästään sote-uudistuksessa?

  • Jo nykyään on monissa terveyskeskuksissa väläytelty ettei yli 60- vuotiaita lähetetä mihinkään jatkotutkimuksiin vaikka he ovat koko ikänsä maksaneet yhteiskunnalle veroja. Onko tulevassa sotessa niin, että köyhätkin kunnat pystyvät järjestämään kuntalaisilleen kunnollisen terveydenhoidon? Ja tuleeko soten kulut jatkossa kustantamaan valtio vai kunta? Muutenkin köyhillä kunnilla on jo korkeampi veroäyri ja huonommat terveydenhoitomahdollisuudet lääkäripulan ja pitkien matkojenkin vuoksi.
    Sen vuoksiko pormestari Vapaavuori niin kovasti vastustaa tätä sotemallia jos valtio ottaa kulut hoitaakseen. On sitä elämää muuallakin kuin Helsingissä ja kaikkia ihmisiä pitää kohdella tasapuolisesti eikä aina Helsinkiläiset tarvitse olla keulilla joka asiassa. Jos valtio hoitaa sotekustannukset niin tätä kautta kunnat tulisivat tältä osin saman arvoisiksi on mielestäni hyvä asia.

    Valinnan vapaudessa yhsityiset firmat tulee ehdottomasti olla sellaisia jotka maksavat suomeen veronsa

    Tietoa ei paljon heru vaikka suuri joukko tätä sote asiaa työstää. Vai työstääkö todella aikaansaavasti, jotenkin tuntuu siltä, että asioita vitkutellaan ja hidastellaan tahallisestikin eräiden ryhmien taholta. Palkkahan heille juoksee siitä huolimatta vaikka asiat eivät etene mihinkään suuntaan. En muutenkaan luota koko politikoihin nykyään pätkääkään, fiaskoja oman edun tavoittelijoita suurin osa. Todellinen yhteisten asioiden hyväksi tekijä tulee vasta silloin esille kun kansanedustajille maksettaisiin vain kulut eikä mitään älyttömiä palkkoja. Niin katsotaan vasta sitten montako kunnollista asioiden hoitajaa jää jäljelle.

  • Olen vielä terve 72vuotias ja tarvinnut todella vähän kunnallista terveyspalvelua eläkkeellä ollessa, mutta ne muutamatkin kokemukset ovat olleet positiivisia omassa asuinkunnassa. Vaikka olen seurannut varmaankin jokaikisen sote-keskustelun mitä televisiosta on tullut, kuin myös lukenut lehtiartikkelit, niin siitä huolimatta on sanottava etten kyllä oikein hahmota kunnolla tuota sotepöheikköä.Voi tietenkin sanoa, että ”minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä” mutta senverran kuitenkin, että nyt kyllä pelottaa oikeasti, mitä vanhuus vielä tuokaan tullessaan, kun auttamatta jossain vaiheessa tarvitsen pienituloisena kunnallisia palveluita enemmän.

    Ehkä on ainakin osittain totta, että tässä mennään tunne edellä mutta järki siinä taustalla sanoo, että miksi ihmeessä ei voida vain korjata tätä nykyistä systeemiä sensijaan, että rakennetaan jotain järkyttävää hallintohimmeliä joka vain kasvattaa byrokratiaa jonne ihmiset hukkuvat sen valinnanvapauden kanssa ja toisekseen, se maksaa, emmekä me tavalliset tallaajat tykkää muutenkaan siitä, että yksityinen bisnes sotketaan perusterveydenhoitoon. Uudistuksia ja parannuksia tarvitaan se on selvää kaikille, itse painottaisin ennaltaehkäisevää hoitoa, seulontoja mm. sekä tietenkin panostusta lääkärikoulutukseen.
    Uskoisin paljon paremmin koko soteen, jos sitä olisi ollut rakentamassa laajempi poliittinen pohja tai kokonaan asiantuntija- ja virkamiesryhmä, nyt se on kahden puolueen sulle mulle vääntö ja kiireellä ryyditetty!

    Anita

  • Yritin tilata aikaa lääkärille Tampereella ajanvarausnumeron kautta. Tai ensin soitin terveydenhoitajalle useita kertoja ja aina hän, vastaajaan saneltuna, lupasi palata asiaan soittamalla. Sitä ei koskaan tapahtunut. Samaisen rerveyden hoitajan vastaaja myös kehotti menemään nettiin ja varaamaan sieltä ajan. No yritin sitä konstia, mutta sieltä sai varattua vain rokotusaikoja tms. ei lääkäriä. Tuohon touhuun meni noin 2 viikkoa. Seuraavaksi kohteeksi otin ajanvarausnumeron. Siinä puolen tunnin ja tunnin yrittyksiä kolme, siinä meni koko päivä ja vihdoin kun vastattiin, aikaa ei suinkaan saanut, vaan ilmoitettiin että lääkäri soittaa ajan ( se on nykyinen käytäntö ainakin Tipotiessä Tampereella) ei sillä viikolla, eikä seuraavalla (vappuviikko) mutta sitten. No ei todellakaan soittanut.
    Jossain vaiheessa soitin vastaavalle päällikölle vihaisena. Vastaaja kuunteli hiljaa, ei edes luvannut palata asiaan, mutta kuinka ollakkaan, asiaan palasi naishenkilö. Hän jotain kyseli ja kuunteli vuodatustani. Ja siihen että puhelimen vastaaja toitotti korvaani koko odotusajan että ”jonossa on vielä kaksi henkilöä ennen teitä” , kommentti oli, että viikko sitten vaihdettiin operaattoria, että vika on siinä.
    Oli siis kulunut 4-5 viikkoa, kun päätin että nyt täytyy se lääkäri saada. Soitto ajanvarausnroon ei tuottanut tulosta, joten soitin kiireellisten tapausten numeroon. Kysyttäessä ilmoitin että tapaukseni ei ole hengenvaarallinen, mutta olen aivan neuvoton, kun asiani ei mitenkään edisty. Hän ehdotti, että kannattais mennä yksityiselle, niin pääsisi nopeammin. Olen ollut eläkkeellä jo pitkään enkä siis halua yksityiselle mennä, sitähän ei tiedä kuinka iso lasku siitä seuraa. No hän sanoi laittavansa minut jonoon ja joku soittaa (joskus). Ja kas kummaa, samalla viikolla kännykkääni tupsahti aika lääkärille, parin viikon päähän.
    Joten Sote, alkukankeuksineen päivineen, EI VOI OLLa huonompi, kuin tämä nykyinen malli, joka ei näytä paranevan vanhetessaan.
    PS. Menin ajoissa ihan tarkoituksella, jotta voisin nähdä miten kiirettä terveyskeskuksessa oli, mutta ainakin niillä kahdella käytävällä joita saatoin seurata, odotteli minun lisäkseni vain yksi henkilö. Huoneesta johon minut kutsuttiin, tuli ulos vanha pariskunta. Oma aikani ylittyi, ja kysyinkin erittäin mukavalta lääkäriltä, että jokohan tuolla käytävällä odotellaan, niin siihen hän vastasi että eipä taida…

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.