Sairaanhoitaja sotesta: Lusikalla annetaan, kauhalla otetaan

Valinnanvapaus, säästöt ja keskittäminen. Samaan syssyyn maakuntauudistus. Iso pala, ja nyt meinaa isot palat tarttua kurkkuun. En ihmettele yhtään. Ensimmäisenä pohdinkin, oliko pakko tehdä kerralla kaikki. Kuitenkin uudistukset kattavat viisi miljoonaa ihmistä kerrallaan. Sopivina palasina uudistus tapahtuisi järkevinä valintoina, jopa niitä säästöjäkin olisi syntynyt keskisuurin uudistuksin. Samalla harkintakyky ja muutos olisi pysynyt hallinnassa. Nyt sote kaatunee omaan mahdottumuuteensa. Toivottavasti seuraavat päättäjät ymmärtävät tehdä muutoksen tarpeesta, ei muutoksen vuoksi.

Yksityispuolelta olen kuullut huolestuttavia asioita. Iso firmat ostavat hoitokoteja ja vanhuspalveluja. Vanhuksia voi olla hoivakodissa 18. Hoitajia kaksi. Osa hoivattavista on kahden autettavia. Voitte vain miettiä tilanteita, joihin loput muistisairaat, huonosti liikkuvat vanhukset joutuvat. Miettikää, mikä on tuo hoiva ja huolenpito tuossa hoivakodissa? Onko mahdollisuutta ulkoilla, saada ruoka lämpimänä, pysyä puhtaana?

Kunnallinen hoitoala on aina tiukan kontrollin alla. Edelleenkin ihmisillä on käsitys, että yksityinen sektori on laadukasta, koska sen saa rahalla. On hoivakoteja, joissa on jaoteltu asiakkaat maksuportaan mukaan. Alimman luokan hoidokkia ei saa edes vessassa auttaa, kun taas tuon kovan hinnan maksava vaikka syötetään vuoteeseen. Kärjistetty esimerkki, mutta totta tämän päivän Suomessa.

Toivoisin, että yksityispuolen hoitokoteihin ja palveluihin kohdistetaan yhtä tiukka seuranta, kuin nykyisin julkisella puolella. Tarkkaillaan mitoituksia, määritetään hoitoisuuden luokitus yleisesti käytettävän mittarin mukaan ja käydään paikan päällä tarkistamassa, että kaikki on hyvin.  Samoin seurataan kaatumisia, lääkkeitten käyttöä ja kirjaamisia.  Nämä kaikki on käytössä julkisella puolella.

Säästöjä haetaan julkisella puolella. Ruohonjuuritasolla tämä näkyy. Sijaisten käyttämistä rajoitetaan ja työtä tehdään minimimiehityksellä.  Työtä pitää priorisoida, välillä mennään potilasturvallisuuden harmaalla alueella.  Vastaavasti keskitason ja ylemmän tason päälliköitä on lisätty. Toistuvasti on haussa lisää. Tämä hiukan mietityttää. Oliko tämä sote-uudistuksen tarkoitus? Pelkään pahoin, että kiirellä tehtävä sote ei täytä tehtäväänsä, vaan säästöt ovat vasta tulevaisuudessa, mutta kaatuuko systeemi ennen sitä?

Sairaanhoitopiireissä tehdään jo nyt miinusbudjetteja, koska ei osattu varautua uudistuksen vaatimiin rahallisiin kuluihin.  Onko oikeasti talousalan koulutuksen saaneet ihmiset niin sokeita, etteivät osanneet varautua niihin, vai onko soteuudistus maalattu niin kauniiksi, että uskottiin heti tuleviin säästöihin?

Toivoisin kovasti että sote kaatuisi. Seuraavat päättäjät voisivat poimia parhaat palat nykyisestä mallista ja kehittää toimivia ajatuksia toisiin palasiin. Itse ajattelen soten suurena palapelinä, jossa etsitään pala ja pian löytyy toinen pala. Matkan varrella kehitetään ja ideoidaan muutosta eteenpäin. Toivon mukaan ideoimassa on meitä hoitoalan tekijöitä, jotka tietävät miten asiat käytännössä menevät. Insinööri, lakimies tai liikemies ei tiedä miten potilaita hoidetaan. Hoitoalan ammattilainen tietää järjestelmän aukot ja toimivuuden. Hän osaa sanoa, mitä pitää korjata ja mikä palanen ei kuulu tähän peliin.

Terveydenhoitoa ja sairaanhoitoa ei voi rahassa mitata. Tärkeintä on laadukas terveydenhuolto, josta Suomi on jo tunnettu. Toivottavasti emme aja sitä alas rahan takia.

Sari Äkäslompolo
Sairaanhoitaja
Kontiolahti

  • Hyvä kirjoitus. Paljon asia ” kentältä” ja Varmasti totta.
    Hirvittää kuulla ja todeta kuinka sekaisin ja eritasoista vanhusten hoito on.

  • Paljon järkevää ajatusta. Jos Sote toteutuu, laadun valvonta joutuu koviin haasteisiin. Kilpailutuksessa osattava asettaa kriteerit, jotka takaavat, ettei halpaa tarjousta voi tehdä luottaen aukkoihin kriteereissä. Maakunnan vastuulla voi olla vain yhtä laatua, vaikka kokonaan yksityisellä rahalla toimivalla laitoksella voisikin olla maksuportaita. Ei myöskään saa hyväksyä, että yksityisellä rahalla toimiva ja maakunnan rahoittama yksityisen tai kolmannen sektorin laitos toimivat samassa talossa tai samalla henkilökunnalla.

  • Totta toinen puoli!
    Mutta eivät ne kunnallisetkaan hoitokodit kaikki ”kultaa” ansaitse!
    Lukekaapa TS lehteä, mitä Turussa tapahtuu!
    Kyllä Tampereellakin on monenlaista ”soppaa”!
    Sivusta seuranneena olen nähnyt hyvinkin läheltä (on niitä tuttuja hoitsuja………)
    Eli moni kakku päältä kaunis!!

    Hieman laajennettuna!!
    Olen ollut noin kymmenen vuotta yksityisen tällaisen lääkejätin asiakkaana (Pihlajalinnan),
    ja mitään valittamista ei ole ollut!!
    Jos olisi ollut, tietäisin kenelle valittaisin!!

    Laajennettuna, katsokaapa Tampereen lääkäritilanne, eipä juuri mairittele!!

    terv

    JL

  • Kiitoksia hyvästä kirjoituksesta. Tämä avasi tietoani. Pyysin vaimonikin lukemaan ja sitten alkoi keskustelumme. Mitä on sote ja mitä se tuo ja vie. Lopputuloksemme on SOTE ON HALLITUKSEN KUSETUS KANSALAISILLE. Sanotaan että rahalla saa ja hevosella pääsee,

    PS. Vaimoni tietää hoitoalalta kans jotain, sillä hän on tehnyt työnsä sillä alalla. Nyt hän on sairaseläkkeellä. Liian vähäisen työvoiman aikaan saamasta työtapaturmasta.

    Pekka Hutri
    LOPPI

  • ”Terveydenhoitoa ja sairaanhoitoa ei voi rahassa mitata.”
    – tuo on totta ja on osa hyvinvointiyhteiskuntaa mutta selväähän on että jotain pitää tehdä.
    SOTE menot taitavat olla jo yli puolet valtion budjetista ja kulut vain kasvavat.

    Toiseksi, ikävä fakta lienee myös se ettei meillä ole varaa pitää koko Suomea asuttuna ja palveltuna.
    Sote palveluita on pakko keskittää ja löytää hyötyjä sitä kautta.

  • Pohjois-Karjalassa on kuntayhtymämalli Siun Sote. Julkisuudessa käydyn keskustelun perusteella Pohjois-Karjalan kunnilla ei ole riittäviä taloudellisia edellytyksiä selviytyä edes yhdessä Sote-kustannuksista väestön ikääntymisen vuoksi. Kuinka nykyjärjestelmän kehittäminen kuntien rahoittamana voisi toimia jatkossa? Epäilen kuitenkin maakuntien perustamisen järkevyyttä. Jo tähän mennessä on käytetty valtavasti resursseja valmisteluun ja varsinainen työ maakuntien perustamisessa tapahtuisi vasta vaalien jälkeen. Sote-palvelut kuten muutkin palvelut pitäisi pystyä mielestäni tuottamaan kansalaisille sitomatta niitä pysyviin rakenteisiin ja organisaatioihin kuten maakuntiin. Itselleni on kuitenkin tullut käsitys, että perustuslakimme vuoksi se on haastavaa. Mikä voisi olla oikeasti vaihtoehto hallituksen Sote-mallille? Voisiko se olla yliopistosairaaloiden ympärille rakennettu Kela-pohjainen malli Japanin ja/tai Hollannin malleja soveltaen?

  • Jos työntekijän mielenterveys menee noissa työoloissa tai muusta syystä, ei ole sitten myöskään psykoterapiaa, koska sekin aiotaan ajaa alas sote-uudistuksen myötä.

    Sitten ihmetellään taas kasvavia työkyvyttömyyseläkemenoja ja työvoimapulaa.

  • Totta tuo sinun kommenttisi.Mielestäni vanhusten hoitoa ei pitäisi myydä.Tiedän mistä puhun .Olen ollut Ruotsissa yksityisen firman pomona ja mitä tapahtui …säästettiin vaipoista , aamiaisista , siivouksesta ym. Me pomot saimme bonusta runsaskätisesti riippuen siitä miten paljon onnistuimme säästämään.Lopulta omatunto sanoi stop ja vaihdoin kunnalle töihin.Toivon että päättäjät miettisivät kunnolla ja puhuisivat meidän kanssa jotka olemme työelämän käänteet kokeneet.Yst. terv. Saga Gustafsson

  • Vanhustenhoidossa heikkokuntoiset jätetään / laitetaan sänkyyn makaamaan. Fyysinen kunto heikkenee ihan silmissä. Kun vanhus ei enää kykene itse syömään, niin hän tarvitsee syöttämisessä avustusta, mutta kuka auttaa, kun hoitajia on vähän? Hoitohenkilökuntaan lasketaan myös vahtimestarit ja huoltomiehet, vaikka heillä ei ole mitään tekemistä itse syöttämisen tai vaippojenvaihdon kanssa.Tämä laskenta perustuu siihen, että koko hoitohenkilökunnan määräksi saadaan lain edellyttämä vähimmäismäärä ”hoitajia”. Kun vanhus sairastuu esim. keuhkokuumeeseen, niin peräaukosta laitetaan kuumetta-alentavaa suppoa!, koska lääkäri oli tehnyt ilman omaisia kuulematta ei-elvytetä päätöksen ennen uuteen hoitopaikkaan siirtämistä. Tämä on totisinta totta nyky-Suomessa (ainakin Lahdessa v. 2015), vaikka kunnallinen hoitopaikka sai Kelalta korotetua hoitotukea.
    Hoitaako yksityinen hoitopaikka vanhusta paremmin samalla summalla? Epäilen kovasti, koska yksityisen hoitolaitoksen tulee yrityksenä tuottaa voittoa. Se ei tee hoito-/hoivatyötä hyväntekeväisyysperiaatteella, vaan business-periaatteella.

  • Sari Äkäslompolon ajatuksissa on paljon perää. Sote-uudistuksen alkumetreillä joku vielä muistutti siitä, että uudistuksen fokuksessa tulisi koko ajan pitää se olennainen, eli asiakas (potilas, ihminen). Keskustan insinööri aloitti uudistuksen maakuntien perustamisella ja tämän massiivisen hallintobyrokratian fokuksessa on aluepoliittinen valta…
    Kokoomuksen ekonomistit aloittivat oman Sote-uudistuksen, edellytyksellä siitä että palvelujen tuottaminen avatasa yksityiselle terveysbisnekselle ja tämän uudistuksen fokuksessa on terveydenhuollon miljardien siirtäminen yritysten omistajille…
    Nyt yritetään sitten kiireessä ja väen väkisin viedä eteenpäin ratkaisua, jonka alkuperäinen tavoite on hautautunut järjettömän kokoisen monsterin sisuksiin.
    Toivoisin myös että uudistus lopetettaisiin nyt, näillä eväillä… Sitten rauhassa ja harkiten otetaan suunnitelman onnistuneita elementtejä käyttöön, mikäli ne ovat Sari Äkäslompolon ja hänen kollegoiden hyviksi havaitsemia. Terveydenhuollon alueita perustetaan 12, kuten alunperin asiantuntijat esittivät. Suomelle riittää valtion ja kuntien hallinto. Kunnat keskitetään näihin 12 alueeseen ja -merkkiset kunnat liitetään riittävän isoiksi yksiköksi, joiden tulee olla taloudellisesti +merkkisiä…🤔
    Eihän se nyt niin saatanan vaikeeta ole…
    Eihän…

  • Tässäpä pläjäys asiantuntian kokemusta joka valitettavasti ei kuulu hallituksen agendaan.
    Tärkeintä ei ole se, että kansan vointi ja palvelut paranevat vaan rahastus ilman vastuuta ja vallan pönkitys
    vaikka vaalit miten menisi.

  • Täyttä asiaa, 30 vuoden työkokemuksella olen täysin samaa mieltä. Enemmän pitäisi kuunnella näitä ihmisiä joilla on paras tietämys hoitotyöstä.

  • Hei,olen myös sitä mieltä,että Sote-uudistusta ei pitäisi kerralla tehdä,se on liian suurisisältöinen totetuakseen kerralla.Nyt tarvitaan jäitä hattuun,ja pienin askelin eteenpäin.Ja sitäpaitsi tavalliselle ihmiselle Sote on sekava.

  • Valtion velka kasvaa emme voi jatkossa kustantaa palveluja kun maksajat loppuu ja palkan sivukulut on liian isot, verotus liian kovaa keskituloisille , näin se vaan on ja liian pitkät lomat kuntien porukalla

  • Kirjoittaja keskittyy hoitoalan asiaan, hyvä niin. Valvonta josta hän kertoo voidaan kyllä vaatia ja toteuttaa aivan yhtenäisesti on kysymyksessä yksityinen tai yhteiskunnan laitos. Eduskunnassa oppositio kaivamalla kaivaa virheitä vaikka niitä ei todellisuudessa olekkaaan.

  • Jääviltä osapuolelta ei tulisi kysyä kantaa soteen. Jäävejä ovat ne joitten toimeentulo on kiinni siitä,että kaikki jatkuu entiselläään. Maksava osapuoli on se,jonka intressi tulisi olla ensin.Julkisuudessa,ainakin,ovat pelkästään sote-alalla toimijoina olevat olleet äänessä. Muka asiantuntijoina.

  • Kyllä näin. Työntekijöinä firmat ottavat matala-palkkaisia kokemattomia lähihoitajia. Sairaanhoitajia,etenkin kokeneita ei oteta työhön,sillä työnantaja kustannus on korkeampi. Keikkatyöllä teetetään sairauslomat tai poissaolot. Vakituinen väki on uupunutta,eivät jaksa enään välittää. Potilasturvallisuus on horjumassa merkittävästi.
    Muistamattomat ihmiset kotihoidossa ovat vaarassa joutua uhreiksi tai kaltoinkohdelluiksi. Sote on. poliittinen valtapeli,maksettuja sopimuksia terveysjättien kanssa ja oman edun tavoittelijoille. Tällä ei ole mitään tekemistä potilaan näyttöön eli tutkittuun tietoon perustuvan hoidon kanssa.
    Toivon todellakin ettei petustuslakivaliokunta päästä tätä läpi.
    40 v alalla ollut sairaanhoitaja.

  • Kiitos. Erinomainen kirjoitus, mutta Sarin antama esimerkki on vielä lievä mm. hoitajamitoituksen suhteen.

    Tuntemassani yksityisessä ulkomaisten pääomasijoittajien omistamassa hoivapalveluita tarjoavassa palvelutalossa on 85 asukasta. Hoitajia aamupäivällä 2-3, iltapäivällä 2 ja yöllä yksi. Suuri osa asukkaista palveluseteleillä ja kaupungin tuella, siis paljon hoivaa ja apua tarvitsevia. Kaupunki ei näytä valvovan toimintaa omaisten valituksista huolimatta. Sama valvova taho kilpailuttaa ja valitsee nämä ns. palveluntarjoajat. Kukapa omia tekemisiään ja päätöksiään turhaan kyseenalaistaisi. Sairaiden vanhusten lisähoivaa ei sairastumistapauksissakaan saa omalla rahalla, palveluseteleillä eikä millään. Laiminlyödyt vanhukset kärsivät, mutta johto ei välitä. Eihän hoitajia palkkaamalla voittoa omistajille tule.

    Ainoa mikä toimii ko. hoivatalossa on rahastus, siinä toimitaan tosi raadollisesti, viedään vanhuksilta, omaisilta sekä kaupungin verovaroista tuhkatkin pesästä. Ei ole eikä tule enää mitään valinnanvapautta, se mahdollisuus on jo viety kun kaupungin, kunnan jane. julkiset vanhustenpalvelut on Soteen valmistautuessa ajettu alas. Jäljellä on vain enää nämä ulkomaisten pääomasijoittajien verorahojen rahastuslaitokset, joita kasvaa ympäri Suomea kuin sieniä sateella.

    Toivon todella että tämä Sipilän, Orpon jne. hallituksen poliittinen peli todella kaadetaan lopullisesti. Suomen kansa ansaitsee enemmän kuin tämän hyvin raadollisen poliittisen pelin. Jo nyt näkyvät järkyttävät tulokset.

  • Kiitos, erinomainen kirjoitus, mutta Sarin antama esimerkki vielä hyvin lievä mm. hoitajamitoituksen suhteen. Tuntemassani yksityisessä ulkomaisten pääomasijoittajien omistamassa hoivapalveluita tarjoavassa palvelutalossa on 85 asukasta, hoitajia aamupäivisin 2-3, iltapäivällä 2 ja yöllä yksi. Suuri osa asukkaista palveluseteleillä ja kaupungin tuella, siis paljon hoivaa ja apua tarvitsevia. Kaupunki ei näytä valvovan toimintaa omaisten valituksista huolimatta. Sama valvova taho kilpailuttaa ja valitsee nämä ns. yksityiset palveluntarjoajat, siis kukapa omia tekemisiään ja päätöksiään turhan innokkaasti tarkistaisi tai kyseenalaistaisi! Sairaiden vanhusten lisähoivaa ei sairastumistapauksissakaan saa omalla rahalla, palveluseteleillä eikä millään, samat vähäiset minimitasolla toimivat hoitajat eivät kykene venymään ylimääräisiin ponnistuksiin …laiminlyödyt vanhukset kärsivät, joutuvat sairaalaan, kotiutetaan taas sinne, ja sairastuvat yhä uudelleen, johto ei välitä. Eihän hoitajia palkkaamalla voittoa omistajille kerrytetä. Ainoa mikä toimii ko. hoivatalossa on rahastus, siinä toimitaan tosi raadollisesti, viedään vanhuksilta, omaisilta sekä kaupungin verovaroista tuhkatkin pesästä. Siis ei ole eikä tule mitään valinnanvapautta, se mahdollisuus on jo viety kun kaupungin, kunnan jne. julkiset vanhustenpalvelut ja terveyspalvelut on Soteen kiiresti valmistauduttaessa ajettu alas, jäljellä on vain enää nämä mm. ulkomaisten pääomasijoittajien vanhusten ja meidän suomalaisten verorahojen yksityiset rahastuslaitokset, joita nousee ulkomaisella pääomalla ympäri Suomea kuin sieniä sateella. Toivon todella, että tämä Sipilän, Orpon jne. hallituksen poliittinen SOTE-sotkupeli todella kaadetaan lopullisesti. Suomen kansa ansaitsee parempaa kuin tämän nykypäättäjien raadollisen poliittisen pelin jo nyt näkyvät järkyttävät seuraukset ja tulokset.
    Toivotan onnistumista Harkimolle, Like Nyt:lle ja mm. kokoomuksen riveistä livenneille fiksuille ja rohkeille kansanedustajille tämän SOTE-sikailun lopettamisessa!

  • Olen täysin samaa mieltä Sarin kirjoituksen kanssa. Toimiessani esimiestehtävässä työhöni kuului mm. Kuntoutuspalaveriin osallistuminen pienessä kunnassa. Eräänkin palaverin jälkeen pohdimme kuinka moni potilas 22:sta voisi osallistua valinnanvapauden valintaan. Tulimme siihen tulokseen ettei yksikään! Loppujen lopuksi valinnanvapaus todennäköisesti koskettaa hyvin pientä osaa potilaista.

  • Hieno kirjoitus, hienointa se että aletaan kirjoittaa asioista niinkuin ne todellisuudessa ovat.Tässä maassa olisi korkea aika lopettaa mielistely se koituu meille kalliiksi.

  • Sote gäller hela landet, Finlands folk. Då frågar man: är det lagligt i vårt land Finland att det är 3 politiska partier som skall bestämma över vår hälsovård?
    Vi som nu står ”utanför” och inte godkänner vad resp. PARTIER försöker bestämma : är detta som man kallar för ”jämnställighet” enligt FINSK LAG??

    VÅRA SKATTEPENGAR SKALL INTE ANVÄNDAS FÖR PRIVATA HÄLSOVÅRDARE .

    Bygg upp våra hälsovårdstationer med flere läkare och betala en hygglig lön FRÅN VÅRA SKATTEPENGAR .
    Allt annat fungerar i vår hälsovård, vi behöver ingen SOTE som ingen förstår.

    LAGEN KALLAR INTE DETTA SOTE FÖR JÄMNSTÄLLHET I FINLAND
    ======================================================/=

  • Yli miljoona suomalaista on ottanut sairauskuluvakuutuksen ja käyttää yksityisiä lääkäriasemia. He ovat omalta osaltaan äänestäneet itselleen valinnanvapauden. Heillä on todellinen valinnanvapaus, jos palvelu ei tyydytä, vaihtavat lääkäriasemaa. He kaikki kokevat julkisen palvelun riittämättömänä, nimenomaan hoitoonpääsyn osalta. Tämä pitäisi korjata sote-uudistuksella niin, että kaikilla olisi sama mahdollisuus hoitoonpääsyyn. Käytäntö on osoittanut, että näissä tapauksissa valinnanvapaus toimii ja kilpailu parantaa palvelua. Näin ei välttämättä ole kaikilla sote osa-alueilla. Erikoissairaanhoito olisi varmaan hyvä pitää julkisen monopolina. Hoivapalveluita on jo nyt paljon yksityistetty. Ongelmat tuntuvat liittyvän niiltä tilatun palvelun epätasaiseen laatuun, ja huonoa palvelua saa sekä yksityisiltä, että julkisilta toimijoilta. Ratkaisu ei varmaan ole monopoli, ei yksityinen, eikä julkinen. Palvelun laatu pitää saada osaksi ostokriteereitä, ja laatua pitää myös valvoa. Maakuntamalli ei varmastikaan ole optimaalinen rakenne soten hallinnoksi. Osa niistä on tosi pieniä. En äänestäisi nykyistä mallia jatkoon. Maakuntamalli pääsyynä. Valinnanvapautta pitäisi käyttää suurten voluumien palveluihin ja erikoissairaanhoito olisi jätettävä pääosin yliopistosairaaloiden vastuulle. Niiden tuottavuutta voisi parantaa siirtämällä kalliit leikkaussalit vuorotyöhön. Yksi perustelu on niiden suuri rooli lääkärien koulutuksessa ja alan tutkimuksessa. Toki niillä voisi olla sivutoimipisteitä. Koko maahan sote ei mitenkään voi tuoda tasavertaisia palveluita kaikille. Taajamissa jatkossakin tulee olemaan laajemmat sote-palvelut tarjolla. Niin on tilanne muissakin palveluissa. Helsingissa voi valita metron, bussin, raitiovaunun, polkupyörän, kävelyn, oman auton tai taksin mennessään terveyskeskukseen. Haja-asutusalueella valinnanmahdollisuus on rajatumpi.

  • On selvää, ettei niitä säästöjä tule sote-uudistuksesta heti eikä varsinkaan tulevaisuudessa. Yksityiset hoitolaitokset haluavat omat voittonsa, valtion tuella tietenkin. Aikaisemmin tosi rikkaat ovat käyneet yksityisissä
    hoitolaitoksissa tiettyjä palveluja hakemassa, soteuudistuksen myötä he saavat nyt tuen siihen. Köyhillä
    ei edelleenkään ole varaa siihen, sillä se maksaa paljon enemmän .

    Vakuutusyhtiöt tästä hyötyvät. Eläkeyhtiöt ostivat esim. mehiläisen. Siinä paloi eläkerahoja oliko se kaksi miljardia. Eläkeyhtiöt ovat myös vakuutusyhtiöitä. Mehän tiedämme, minkälaisia ne vakuutusyhtiöiden lääkärilausunnot ovat jo nyt ja oikeudenkäynnit ovat pitkäpiimäisiä sairaan ihmisen hoidella.

    Eläkeyhtiöillä on suomalaisten maksamia eläkerahoja enemmän kuin valtionvelkamme on!

    Säästöjä tulee pitkällä aikavälillä kun köyhät jätetään hoitamatta ja pannaan kotiin kuolemaan, näin
    kärjistetysti.mutta se on totta jo tänään, kun haetaan säästöjä, mutta siitä tulee totisinta totta tulevaisuudessa
    jos soteuudistus ja maakuntauudistus toteutuu.

    Ei soteuudistusta, eikä maakuntauudistusta.Maakuntauudistuksella halutaan myös sen takia, että saadaan
    maakuntiin entistä helpommin maailman saastuttavinta teollisuutta, eli kaivosteollisuutta.
    Olomme siis vain huononee maakunnissa, lisää saasteita ja lisää sairauksia ne saasteet tuovat.
    Esim LAPPI-sopimus on juuri sitä.

  • Minusta pitäisi kehittää julkista ja yksityistä mallia sairaanhoidossa. Karmea kokemus julkiselta puolelta. Minulla oli alaluomessa näppy ja sanoin lääkärille siitä. Nosteli vain hartioitaan. Menin yksityiselle puolelle, siellä lääkäri määräsi heti koepalan ottoon ja siitä paljastui syöpä. Kyllä todiasiassa julkinen puoli hoitas huonosti hommansa ja on erittäin kallis. Minusta kuitenkin kysymys on sairaasta asiakkasta. En luota julkiseen puoleen!

  • Puhuit asiaa Sari. Kaikkein eniten ihmetyttää se että ensin puhuttiin miljardiluokan säästöistä, sitten puhuttiin että kustannusten kasvua hillitään miljardeilla. Nyt sitten puhutaan että muutokset aina aiheuttaa kustannuksia, säästöjä ei sitten tulekkaan. Säästöt maalataan jonnekin tulevaisuuteen, mutta kukaan SOTEa intohimoisesti, ja nyt anteeksi, ilman järjen häivää eteen päin puskeva edustajamme ei ole millään muotoa pystynyt perustelemaan vakuuttavasti miten nämä säästöt tulevaisuudessa syntyisi.
    Orpo käytti jossain haastettelussa Hetemäen tekemää raporttia,(Orpon mukaan kovasti kansainvälistä arvostusta nauttiva virkamies. Tulee vaan ne Finnairin pomojen ylisuuret lisäeläkkeet mieleen, että se siitä arvostuksesta), jossa suurimmat säästönaiheuttajat ovat digitalisointi ja johtamiskulttuurin parantaminen.
    No nämä toimenpiteethän voisi kyllä tehdä tähän nykyiseen organisaatioonkin ilman koko terveydenhoito ja hallintokentän mylläämistä. Nyt Soteen on uhrattu lähes kaikki hallituksen voimavarat ja epätietoisuusd on lähes halvaannuttanut koko sekä hallitustyöskentelyn että sairaanhoitopiirien toiminnan. Tehdyt hätäratkaisut eivät suinkaan vie asiaa yhtään eteenpäin.

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.