Asiantuntija: Tiedät yrittäjyydestä enemmän kuin uskotkaan!

Tuntuuko, että yrittäjyys on sinulle vierasta? Onko sinulla tapana pohtia, millä tavoin yrittäjä ja yritys on tuottanut juuri sinulle tärkeät ja olennaiset tavarat ja palvelut? Voi olla, ettet kovin usein ajattele niitä konkreettisia tapoja, joilla raaka-aine-, työvoima -, raha- ja koneresursseja hankitaan ja käytetään. Juuri näitä asioita miettii yrittäjä, kun hän tekee työtään ja yrittää ansaita elantonsa.

Varmaan kuitenkin ajattelet käyttämiesi tuotteiden ja palveluiden hintaa,
toimivuutta, materiaaleja ja saatavuutta. Yrittäjäkin miettii näitä, sillä niidenkin toimivuus juuri sinulle on hänelle ja hänen yritykselleen elinehto. Sinä mietit aivan varmasti sitä, mikä juuri sinulle olisi hyvää ja sopivaa – ja hyvä yrittäjä mietti tätä samaa.

Huomaat siis, että pohdit hyvin paljon ihan samoja asioita kuin yrittäjä. Sinulle tärkeät asiat ovat myös yrittäjälle tärkeitä. Yrittäminen, joka sulkee sinut pois kuviosta, ei tule onnistumaan toiminnassaan pitkään. Yrittäjä ja yritys tarvitsee sinua ja sinä niiden tuotteita ja palveluita, joka päivä. Eli: yrittäminen onkin kovin tuttua ja tavallista.

Kun tähän kuvioon liitetään yritystoiminnalle asetetut yhteiskunnalliset toiveet kuten työllistäminen, verotulot, innovointi, vientitulot ym., on selvää, että yrittäminen on tärkeää – eikä lainkaan vierasta. Niinpä sen toimintaedellytysten edistämiseen kannattaa panostaa. Liike Nyt tekee senkin eteen työtä.

Tero Turunen
Kauppatieteiden tohtori
Liike Nytin asiantuntija

  • Yrittäjänä ajattelin, että ensin verottaja ottaa 24% ALV myydystä aineettomasta tuotteesta ja sitten 25% tuloista ennen veroja ja sitten päätin lopettaa yritystoimintani.

  • Kyllä monesti tulee mietittyä Suomalaisten yrittäjien ammattitaidottomuutta ja osaamattomuutta. Ja sitä kuinka yrittäjät ja valtiovalta kehtaavat mollata työläisiä ja työttömiä laiskuudesta ja valmiiseen pöytään pääsemisestä, samalla kun itsekin odottavat ihan samaa. Kammottavaa katsella kuinka monet menestyvätkin yritykset ja yrittäjät nostavat yritystukia vuodesta toiseen, samalla kun laiminlyövät vastuunsa ja mahdollisuutensa kehittää toimintaansa tehokkaammaksi, toimivammaksi tai kannattavammaksi. Vai miten on selitettävissä, että saksalainen elintarvikekauppias pystyy tuottamaan markkinoille samanlaatuisia tai laadukkaampia tuotteita kuin suomalaiset keskusliikkeet, jopa 20-30% edullisemmin? Eikä siinä vielä kaikki, kerrotaan saksalaisen pystyvän myös myymään suomalaisia tuotteita maailmalle, vaikka maksaa jopa 10-15% parempaa hintaa ostamistaan tuotteista ja raaka-aineista kuin suomalaiset vastineensa. Ja aivan kuin tämäkään ei riittäisi, pystyy saksalainen kilpailija huhujen mukaan maksamaan ihan vapaehtoisesti jopa 15-20% parempaa palkkaakin työntekijöilleen kuin työehtosopimusten minimipalkokojakin liialliseksi kulueräksi moittivat suomalaiset kilpailijansa. Onko suomalainen yrittäjä siis, ahne, vai tyhmä, vai kenties tehoton? Pahimmassa tapauksessa jopa kaikkia näitä?

    Kummalliselta kuulostavat myös tavat, joilla yritykset valittavat kustannuksia ja ongelmiaan esimerkiksi kuljetusten järjestämisessä ja logistiikassa, samalla kun nostavat tuntuvia, kenties jopa ratkaisevia kuljetustukia pitkien kuljetusmatkojen ja niistä aiheutuvien kustannuksien ”korvaamiseksi”. Ja samalla odottavat että yhteiskunnan varoin rakennettaisiin paremmat ja suuremmat tiet, rautatiet ja satamat. Missä on nyky-yrittäjiltä se vastuullisuus, yhteiskunta vastuu ja yrittämisen halu, joka 1800-luvulla ja 1900-luvulla sai yritykset ja yrittäjät rakentamaan omakustanteisesti jopa rautatielinjoja, tien parannuksia ja oikaisuja, ja jopa muutamia yksityisiä satamia kuljetuksien ongelmien ja toimimattomuuden ratkaisemiseksi? Nytkö kaikki pitäisi saada valmiina, itse ollenkaan yrittämättä, mitään mistään maksamatta, valtion kassasta rahaa yrittäjille ammentamalla?

    Puhumattakaan siitä ahneudesta, joka saa myymään kannattavankin yrityksen heti, kun joku, useimmiten ulkomaalainen, vain kehtaa tulla ehdottamaan yrityskauppaa ja ostoa. Miksi kannattava liiketoiminta kannattaa myydä, sensijaan että pitäisi sen itsellään tuottamassa rahaa, voittoja ja pääomaa omaan taskuunsa? Millä tavoin kertamaksu on kannattavampi kuin pitkään jatkuva tuottoisa liiketoiminta?

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.