fbpx

Annele Wiman #489: Hyvän tekeminen toisille eheyttää vahvasti myös meitä aikuisia

Varhaiskasvatuksen erityisopettajana ja alan kouluttajana olen aina ollut kiinnostunut, miten lasten aivot oppivat ja tuntevat. Tämän hetkisestä yhteiskunnastamme en pidä, koska hyvinvointi on ajettu täysin nurkkaan taloudellisten etujen edeltä. Tämä on syy, miksi olen päättänyt kääriä hihani ja asettua ehdolle. Varhaiskasvatus tarvitsee oman asiantuntijansa ja puolestapuhujan!

Monelle tuttu ja kepeä sanonta “meno on kuin lastentarhassa” on meille kasvattajille järkyttävä totuus; kiire, pysyvien aikuisten puute, sijaisten vaihtuvuus, läsnäolon puute, selkeiden rutiinien puute, tutun työkaverin puute, myötäelämisen puute sekä ammatillisuuden puute. Valmistuvilla kasvattajilla ei ole mahdollisuutta juurikaan asianmukaiseen työssäoppimiseen, vaan heidät heitetään keskelle koko soppaa, mikä ei sitouta työntekijää alalle. En ole ihmetellyt enää vuosiin, miksi lasten psyykkiset oireet ja mielenterveydelliset ongelmat ovat kasvaneet merkittävästi. Ihmisen psyyke kun rakentuu hyvässä vuorovaikutuksessa. Lapsiltamme puuttuu tämä, niin päiväkodeissa, toisinaan kotona kuin myös usein koulussa. 

Me varhaiskasvatuksen kasvattajat tiedämme, että hyvän tekeminen toisille eheyttää vahvasti myös meitä aikuisia. Kasvattajat ovat erittäin empaattisia ihmisiä ja empatia on juuri yksi syy miksi he ovat valinneet tämän alan. Kiire, riittämättömyyden tunne ja jatkuva pitkäaikainen stressi syö kasvattajan empatian ja myötäelämisen tunteen. Jäljelle jää ahdistus tai jopa työuupumus.

Miksi näin? Siksi, koska meidän aivot ovat rakentuneet niin, ja tälle tosiasialle emme voi mitään. Lapsen itsesäätelytaidot ja toiminnanohjaus sijaitsee etuotsa-aivolohkossa ja herkkyyskaudet ovat juuri noin 5-7 vuotiaalla lapsella. Koska itsesäätelytaidot kehittyvät aivoissa erittäin hitaasti, ne ovat myös erittäin alttiita ympäristön vaikutteille. Esi- ja alkuopetusikäisellä lapsella toiminnanohjaus on vielä hyvin pitkälle ulkoinen eli vaatii ohjaavaa aikuista ja kasvattajaa. Jos tätä konkreettista tukea ja läsnäoloa ei lapsella ole riittävän paljon tässä kriittisessä kehitysvaiheessa, ovat seuraukset erittäin tuhoisat ja vakavat. Tämä seikka vaikuttaa jopa loppuelämän valintoihin tai siihen, että valintoja ei ole enää edes mahdollista tehdä. MIETI SITÄ, PÄÄTTÄJÄ!

Ps. Tervetuloa vaalipaneeliini 3.4.2019 klo 18-20.  “Aivoystävällinen kasvatus, opetus ja hoiva – mitä ne tarkoittavat?” Alustajana ja keskustelijana toimii mm. aivotutkija ja Helsingin yliopiston professori Minna Huotilainen. Läntinen koulupolku 3, Kauniainen.

Annele Wiman, varhaiskasvatuksen asiantuntija, yrittäjä, Uudenmaan vaalipiirin ehdokas numerolla 489

https://liikenyt.fi/ehdokkaat/annele-wiman/

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.