fbpx

Osallistava ja osaava Suomi – mitä mieltä olet hallitusohjelmasta?

Tulevan pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelma ”Osallistava ja osaava Suomi” julkaistiin 3.6.2019. Sen kunnianhimoisena tavoitteena on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Hallitus antaa kansalaisille myös ison lupauksen politiikan uudistamisesta. Sen mukaisesti hallitus aikoo mm. tuoda yhä laajemman joukon osaksi yhteiskunnan uudistamista ja panostaa laadukkaaseen tietopohjaiseen lainvalmisteluun.

Hallitus aikoo rahoittaa mittavat lupauksensa eri hallinnonaloilla veronkorotuksilla ja luottamalla paranevaan työllisyyteen. Työllisyysaste aiotaan nostaa 75 prosenttiin vuoteen 2023 loppuun mennessä.

Hallitusohjelma ohjaa eduskunnan työn sisältöä seuraavat neljä vuotta.

Mitä mieltä sinä olet uudesta hallitusohjelmasta?

  • Paljon hyviä asioita, mutta lupausten suhteen toteuminen on luultavasti aika tiukassa.

  • Menopuolella paljon hyvää, mutta tulopuoli huolestuttaa. Mitä jos työllisyysaste ei nouse, otetaanko syömävelkaa, nostetaanko veroja vai leikataanko menoja?

  • Muuten oikeudenmukaisempi kuin edeltävän hallituksen toiminta mutta perustuu väärään olettamukseen työllisyydestä. Seuraavat 4-5 vuotta tulevat olemaan taantuman vuosia.

  • Paras pitkiin aikoihin. Sosiaalisesti joltisenkin kestävä, jos joitakin korotuksia kompensoidaan vaikkapa työmatkoihin pakotetuille.

  • Tämä ilmastovouhotus kurjistaa edelleen köyhintä kansanosaa ja todelliseksimaksumiehiksi joutuvat keskituloiset. Minua harmittaa vain raippavero.

  • Muuten ihan ok mutta autoilijoita kuritetaan ihan liikaa.

  • ilmastonmuutokseen on liian paljon kiinnitetty huomiota, suomalaisten verotus nousee liikaa.kiinteistövero nousee liikaa.hallitusohjelma tekee suomesta verohelvetin.

  • Aikalailla perustuu hyvään tuuriin. Ei mitään selkeää, paljon epämääräistä jos ja jos meininkiä.
    Samaa polttoöljy,bensa,diesel, tupakka,alkoholi yms nostoja kuin aina.
    Ei mitään omaperäistä, eikä tukiin tietenkään kosketti.

  • Eipä paljon ole kommentoitavaa, keskiluokka ja yrittäjät, jotka ovat hyvinvointivaltion perusta ja rahoittaja, laitetaan maksamaan ”kulut” rankimman lailla. Keskiluokan verorasitusta lisäämällä talouselämän ”rattaat” hidastuvat, koska kulutus vähenee kasvaneen verorasituksen myötä; yrittäjävähennys, kotitalousvähennys, listaa voi jatkaa vaikka kuinka kauan. Karmeinta hallitusohjelmassa on kuitenkin se, että ohjelma on rakennettu täysin utopistiselle perustalle, noin 2 %:n talouskasvulle, kaikki ennusteet näyttävät noin 1,2 % prosentin kasvua, korkeintaan. Millä tuo puuttuva noin 0,8 % rahoitetaan ? Ilmeisesti verottamalla.

    Ari Koskinen, kunnanjohtaja, Vehmaa

  • Näinköhän saadaan toteutettua. Suuria lupauksia, joihin kansa pettyy. Keskustalla, joka hävisi eduskuntavaalit, aivan liian suuri painoarvo, sai läpi mitä halusi. Esim. 18 maakuntaa, mikä on soten kannalta täysin turha, byrokraattinen ja kallis ratkaisu.

    • Hyvä pointti tuo, että keskustalla liian suuri painoarvo.

      • Totta, ainoa puolue, joka hävittyäänkin vielä ohjailee voittajapuolueen päämiestä kuin marionettia konsanaan

  • Työllisyyden nostaminen on nyt toiveiden varassa. Talous alkaa sakata veron korotusten takia ja lupauksien täyttämiseksi pitää veroja korottaa lisää jne…
    Sitähän vihervassarit haluaa ja kepu ei välitä kunhan saa maakunnat

  • Toiveiden tynnyri, konkretia ja realismi puuttuu vai voiko yhtäkkiä löytyä rahaa mihin tahansa. Miten ikääntyvä suomi näkyy, mistä löytävät 1000 uutta lääkäriä kunnalliselle puolelle, mistä kaikki ne lastenhoitajat otetaan. Eli 60000 työllistä on melkoinen määrä. Miten kauan menee, että paniikkinappulaa painetaan

  • Hallitusohjelma on karmea nuorille, jotka ovat suunnitelleet ensiasunnon ostoaan, koska lainan koroista ei 2023 vuoteen mennessä saa enään vähennyksiä. Sekä myös uusi ohjelma heikentää halua alkaa sijoittamaan, kun ainakin ulomaiden osakkeiden osingoista otetaan jatkossa myös lisäksi 5% lähdevero ja sen jälkeen vielä pääomatulosta vähintään 30%..

    Olen nuori joka on säästönsä sijoittanut ja olen harkinnut asunnon ostamista jo hyvissä ajoin, koska halusin hyötyä ensiasunnon-ostajan eduista. Vaikeaksi menee vuosi vuodelta. Helppohan se poliitikoiden on leikata ensiasunnon lainan koroista vähennykset, kun useat ovat jo varmasti maksaneet lainansa pois ja koska eivät enään ole hyötyneet ensiasunnon-oston hyödyistä.

  • Suomessa tehdään lyhytnäköistä politiikkaa. Demarit eivät ymmärrä,esimerkiksi verotusta kiristäessään,miten se vaikuttaa meihin yrittäjiin.

    Yksityinen sektori on suuri työllistäjä. Korottamalla veroja ja ajamalla meitä työnantajia ahdinkoon,ei tee mieli investoida Suomeen. Mikäli on enemmän rahaa käytössä,se lisää kulutusta ja sitä kautta kuin lisäarvona parantaa tavallisen palkansaajan asemaa isossa kuvassa ja pitkällä tähtäimellä.

    Demareilla ei ole käsitystä rahan käytöstä,ainoastaan sen riistämisestä mm yksityiseltä sektorilta tai nostamalla esimerkiksi pääomaveroa.

    Työntekoa pitää kannustaa ja verohelpotuksilla helpottaa ja motivoida.

  • Ohjelma on epärealistinen. Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin on riippuvainen talouskasvusta, joka
    ei välttämättä toteudu odotusten mukaisesti, varsinkin kun verotusta kiristetään, joka
    heikentää ostovoimaa.Vaihtoehdoksi jää lupausten rahoittaminen velkarahalla, mikä on kestämätön tie
    tässä eläköityvässä yhteiskunnassa.

  • Ei tule onnistumaan tuo 75%
    Vaaditaan kovia päätöksiä, mutta Rinne siirtää kolmikannalle vuosien valmistelun, ja levittelee käsiään 3 vuoden päästä. Ihan juuri pitäisi tulla työryhmän toimenpidesuositukset. Joita ehditään vasta hiukan laittaa käytäntöön ennen seuraavia vaaleja

  • Tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja niin pitää ollakin.
    Osallistuvuus on ilahduttavasti näkynyt alkumetreiltä; ei enää mustien autojen letkaa vain medialle suunnattuun tilaisuuteen vaan ohjelman julkistustilaisuuteen ratikalla koko kansan ”olohuoneeseen”, johon on vapaa pääsy muillakin kuin pressillä.
    Harmillisesti oppositio käyttäytyy kuin räksyttävä rakkilauma ennen kuin yhtään uuden hallituksen toimenpidettä on tehty suunnitelmaa pidemmälle. Siinä myös yksi syy, miksi vaihdoin yli neljännesvuosisadan kokkariaktiivisuuden toisaalle:)

  • Mihin hukkui vakuutus/asiantuntija lääkäri järjestemän korjaus hallitus ohjelmasta. Tuliko finassialalta ukaasi poistaa latvalan alulle panema asia ( lakaista niin sanotusti maton alle)..yhtä asiaa ihmettelen sipilän porukka se vain porskuttaa vaikka oli hävinnein puolue vaaleissa kyykytti meitä kokomuksen kera heikoimmassa asemassa olevia 4v ja silti sai paikan auringossa..ihmeellinen on maailma

  • Kommentoin tästä ”toivotaan, toivotaan” hallitusohjelmasta vain osaa nimeltään ’veropohjan tiivistäminen’. Esitys osinkojen lähdeverosta tulee osottautumaan mahdottomaksi. Demarit tietävät tämän ja se onkin heidän taholtaan vain sumutus. Vastauksena vaatimuksiin AY-liikkeen verottamista muiden yritysten tapaan demarit vastaavat, että ”ok, tehdään osinkojen lähdevero, joka koskee kaikkia, myös AY- liikettä”.

    Kuinka tämä osinkojen lähdevero olisi mahdollista toteuttaa? Perustuisiko se listattujen yhtiöiden osalta siihen, että osakkeet on ostettu Helsingin pörssissä? Listaamattomien yhtiöiden osalta ehkä siihen, että pääkonttori on Suomessa? Veikkaisin, että listaamattomat AY-taustaiset firmat siirtäisivät pääkonttorinsa aika liukkaasti Viroon jos näin tehtäisiin. Listattujen yhtiöiden osalta taas lähdevero vähentäisi kansainvälisten sijoittajien mielenkiintoa sijoittaa Helsingin pörssissä.

    Osinkojen lähdevero siis tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ja näin AY liike voi jatkaa omaisuutensa verovapaata kartuttamista kuten ennenkin.

  • Antti Rinteen hallituskaavailu on epätoivoisen, huijaamalla eduskuntavaalit voittaneen miehen toiveajattelua. Antti Rinteen demokratia on ay-liikkeen ”demokratiaa”. Jos Rinteen hallitus onnistuu täyttämään vaalilupauksensa, lupaan liittyä sosialidemokraattiseen puolueeseen ja lukea Karl Marxin Pääoman kannesta kanteen.

  • Jos vielä elettäisiin -60-70-lukujen vaihdetta, ilahtuisin suuresti. Ikuinen ilmainen opetus, ”mulle kuuluu”-mentaliteetti ilman omaa vastuuta mistään ja ennen kaikkea ilmaiset kortsut. Eipä meillä ollut, mutta kitara soi silloinkin

  • Kaikki on vaan vaalipuheita joilla ei ole todellisuuspohjaa millään lailla.kansa köyhtyy lisää ja leipäjonot kasvaa.
    mihin katosi rinteen vappusatanen?

  • Pelottavan vasemmisto-politiikkaa tulossa eli Valtion omaisuutta surutta myydään jotta saadaan tukia lisätyksi. Sen lisäksi velalla eletään herroiksi, ei huolta huomisesta! uskomatonta!

  • Monta kohtaa hallitusohjelmassa jossa luvataan ehkä tutkia. Energiaverotus koittelee jatkossa pientaloissa asuvia, maaseudun viljelijöitä joilta tuotannon kustannukset nousevat ja kannattavuus heikkenee.
    Opiskelijoille luvattiin täysi indeksisuojaus avustuksille, mutta missä on työeläkeläisten taitetun indeksin korjaus jonka Lipposen hallitus teki.
    Työllisyyden kasvattamisen toimenpiteet pyritään ulkoistamaan tahoille jotka eivät kuirtenkaan työllistä ketään siis etujärjestöt.
    Kasvuennusteen luvut ennakoitu yläkanttiin lähes kaksinkertaisiksi.

    En ostaisi hallitusohjelmaa jos minulle sitä kaupattaisiin.

  • liikaa toivotaan, toivotaan ohjelma. Kepulle annettu liikaa.

  • Hallitusohjelmasta paistaa läpi se pakko joka Rinteellä oli hallitusta muodostaessa: Esim pakkoruotsi palautetaan YO-kirjoituksiin ja Vaasa saa pitää ympärivuorokautisen päivystyksen, nämä oli RKP:n sanelemia ehtoja.

    Keskusta puolestaan sai maakuntansa ja apteekkarivähennykseen ei koskettu vaikka vielä viime vaalikaudella Rinne sitä vaati.

    Vihreät sai lakimuutoksen tienkäyttömaksuista ja täysin mahdottoman ”Hiilineutraalin Suomen 2035” Tämä tavoite tarkoittaa että esimerkiksi fosiilesta polttoaineesta on pakko luopua viimeistään vuonna 2030 mennessä, sopii varmaan kysyä että tietääkä Vihreät että elämää on kehä 3 ulkopuolella ja syrjäseuduilla ei vain kauppaan fillarilla mennä jos matkaa yhteen suuntaan on reilut 20km.

    Vasemmistoliitto vaati että valtionyhtiöitä ei saa myydä vaan menot pitää rahoittaa verojen korotuksella ja lisälainalla. Valitettavasti nämä veronkorotukset sattuvat osumaan kulutustarvikkeisiin kuten polttoaineisiin, ruokaan ja sähköön, eli kyseessä on tasavero joka on saman suuruinen kaikille ja tätä kautta kurittaa eniten juuri pienituloisia.

    Entä mitä SDP sitten sai? Pääministerin pestin ja vapauden valita Suomen seuraava komissaari. Vappusatanen suli pois Keskustan vaatimuksesta, eriarvoisuun tulee lisääntymään tasaverotuksen johdosta ja syrjäseudun asukkaat saa alkaa rakentaa autoihinsa häkäpönttöjä.

    Rinteellä pyyhittiin pöytää, koska muut puolueet ymmärsi että Rinteen on pakko hyväksyä kaikki kynnyskysymykset tai hallitusneuvottelut olisivat kariutuneet ja uudet vaalit olisivat nostaneet Perussuomalaiset Suomen suurimmaksi puolueeksi.

    Nico Ojala

  • Talloudellisessa mielessä ohjelma on täysin epärealistinen. Se ilmentää myös tyypillistä/vanhaa poliittista toimintatapaa, jossa jokainen saa jotakin. Sairaanhoitajia ja lääkäreitä tulee tuhansia lisää, mutta mistähän ne otetaan? Ainoa varma asia on se, että veroja tulee lisää joka tuutista ja Suomi on sosialistisempi kuin koskaan.

  • Tää maakuntahallinto-asia oli järkytys,et se ois tulossa.Hyvää et nää terveys asiat jää kunnille.Toivottavasti ei tarvitse joutua siihen väen vanhenemis ongelmaan,eli jos saa elää ,niin tulis toimeen ihan ns.issekseensä.Et ei tarttis katsella kun kurjuutta jaetaan.Toivottavasti työllisyys nousee, koska sen varaan tämä ohjelma on luotu ,kaiketi.Aika huteralta tuntuu,toki toivoa sopii, et kaik menis hyvin.Entä se velkaantumis huoli?

  • Hallituksen eläkepolitiikka on suuri pettymys-ja vaalilupausten pettäminen.

  • Mahtavaa! Asuminen kallistuu, autolla ajaminen samoin kaikki muu tavallisen ihmisen eläminen, onneksi 5 ja 6 lasten lapsilisät nousee, eipä koske juuri alkuperäiskansaa. Laiton maahanmuuttajaa työllistetään, käsittämätöntä! Kepu mukana hääräämässä, rkp tekee mitä vain kun pääsee hallitukseen ja saa ruotsinkielen pakolliseksi ja vaasan sairaalaan laajennetun päivystyksen. Kukaan näistä tahvoista ei ymmärrä rahan perään, voi vee meitä poloisia veronmaksajia! Vihreät, kunhan rahaa jaetaan afrikkaan, ei suomalaisista niin väliä ole!

  • Aika riskillä mennään, kun nojataan työllisyyden kasvuun. Tätä tosin harrasti lähes kaikki puolueet, kun selitti millä rahoitetaan lisämenot. Nyt toi kotitalousvähennyksen leikkaus ja polttoaineen hinnan korotus on asioita, jotka ei tue työllisyyttä. Sipilän hallituksen aikainen kasvu alkoi ekp:n toimista ja päättyy kun vaikutus lakkaa ja tem tämänpäiväisestä informaatiosta nähdään, että juuri nyt. Tämä oli toki jo ennakoitu aikoja sitten. Rinteen onnistuminen on pitkälti kiinni ekp:n seuraavista kriisitoimista.

  • Selvitetään, selvitetään ja taas selvitetään. Pysytäänkö me ”vikkelän” maailman perässä, kun aina vaan selvitetään?

  • Erittäin hyvä, tasa-arvoon tähtäävä ohjelma, toisin kuin ohjelma, missä Kokoomus mukana!

  • Luvataan jotain höpö höpö veronalennuksia pienituloisille ja eläkeläisille..samalla nostetaan kulutusverotusta..polttoaine, alkoholi, tupakka jne jolloin moni varsinkin maaseudulla asuvalle jää vähemmän käteen entisestään. Pelkästään öljylämmitys ja auton käyttö syö tämän osuuden.

    Ministerien määrä senkun kasvaa ja sitä mukaa alempi avustava verkosto jolloin jälleen kerran valtion omat kulut jatkaa vain kasvamistaan. Milloin sinne osoitetaan leikkauksia ja kulukattoja?

  • No vasemmisto voittoinen hallitus, koska lasken vihreät myös vasemmisto puolueeksi. Heikolla pohjalla on lupaukset, kun ei tiedetä mistä rahat otetaan. Pelkään pahinta.

  • Muuten ok mutta työllisyysaste ei tule toteutumaan.

  • Ei huono, jos kaikki toteutuu ohjelman mukaan.

  • Lähdevero olisi pitänyt toteuttaa. Olisi säätiöt ayliike ja moni muu mennyt verotuksen piiriin häiritsemättä elinkeinoelämää. Työtulovähenny vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta vaikea ottaa selvää mitä se tulee kattamaan tulevaisuudessa. Valtion omaisuutta myydään kuitenkin liian rankalla kädellä,moni uudistus rahoittuisi itsestään jos vihdoinkin ymmärrettäisiin nostaa eläkeikää kunnolla. Keskustan vääntämä 18 sotealuetta ei tule olemaan toimiva ja pakkoruotsin laajennus on liian neuvostoaikaista

  • Mites sen kanssa, että automaatio tullee syömään kymmeniä tuhansia työpaikkoja Suomessa, ja samaan aikaan otamme ulkomailta turvapaikainhakijoita, jotka eivät palaa turvallisiin lähtömaihinsa, vaan sen sijaan jäävät sosiaalitukien piiriin?

  • Vasemmisto aatteita aivan liikkaa, muinaisiaka jo mennyt ja niin pitäisi Rinteen ja kumppaneidenkin mennä…

  • Hirvittää noiden jutut tästä ei hyvä seuraa.

  • On hyvä, ettei enää rokoteta kaikista haavoittuvimpia ryhmiä.

  • Hyviä aikeita, lupauksia ja selvityksiä luvassa. Mutta kauankohan kaikkien noiden selvitysten tekeminen kestää, ja kuka niiden tekoa ja miten ohjaa? Mitä vikaa on aiemmin tehdyissä selvityksissä? Oliko vain tulos toiveiden vastainen vai onko jokin asia vielä ihan oikeasti selvittämättä? Paljon enemmän kysymyksiä kuin vastauksia herättää ko. hallitusohjelma. Positiivisinta ohjelmassa on liikennehankkeisiin panostaminen, tai ainakin aikominen. Esimerkiksi Heinola-Jyväskylä moottoritietä on touhuttu niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta saadaanko nyt viimein jotain aikaiseksikin? Samoin pohjanmaanradan rakentaminen kaksiraiteiseksi on ollut suunnitelmissa jo ainakin 40 vuotta. Toivottavasti viimein saadaan jotain aikaiseksikin.

    Edes mitään erityisiä nopeita junaratoja ei tarvittaisi, kunhan nyt saataisiin nykyisetkin suunnitelmat rakennettua niin junaliikenne nopeutuisi jo siitä, ettei tarvitse odotella vastaantulevaa liikennettä. Hieman erikoiselta kuulostaa tuo pääradan oikaiseminenkin Lentoaseman (Helsinki-Vantaa) kohdalta, kun siitähän nimenomaan päätettiin luopua kun rakennettiin kehärata. Rakennetaanko infraa jo kahteenkin kertaan, etenkin pääkaupunkiseudulla, ja muu valtakunta unohtuu. Pelkästään jo tehtävät infraratkaisut ohjaavat kasvua vain pääkaupunkiseudulle, kun hankkeita ei toteuteta muualla Suomessa. Onko nopea väestökehitys loppuen lopuksi eduksi pääkaupunkiseudullekaan, aiheuttaahan se mm. koulutuksen ja liikenteen rakentamispaineita sekä nostaa entisestään asumisen yms. hintoja, samaan aikaan kun infraa muualla jätetään heitteille ja rapistumaan. Nykyäänhän kehittyneet datayhteydet mahdollistavat monien ns. toimistotöiden hoitamisen muualtakin kuin kaupungista nk. etäyhteyksien kautta/avulla. Suunnitelmat esimerkiksi Iisalmi-Siilinjärvi- moottoritielle ovat olleet jo pitkään valmiina, vain rahoitus puuttuu. Samoin moottoritie Oulusta valtakunnanrajalla Tornioon on jo olemassa, mutta toteutus on rahoituksesta kiinni. Eihän kaikkea ole aina pakko aloittaa puhtaalta pöydältä ja suunnitella uudestaan, vaan voidaan keskittyä myös suunnitellun toteuttamiseen.

  • Ihmettelen tätä Suomen politiikkaa, Keskusta jonka kansa äänesti alas, on kuitenkin päättämässä asioista vasten äänestys tulosta? Ymmärrän että tahot jotka kansa tahtoo päättämään asoistaan, on niistä myös päättämässä. Odotin jotain aivan muuta, mitä on nyt tuleman. Niinpä ikäväkseni South Caroline kutsuu.

  • Kovin vähän on siinä mietitty kakun leipomista, ohjelma keskittyy kakun jakamiseen. Eli velkaa lisätään eikä huolta huomisesta. Paha juttu.

  • Kaikki verot maksaa vain ja ainoastaan tavallinen kansalainen. On aivan sama, miten verot ja maksut nimetään, niitä maksaa vain suomalaiset veronmaksajat. Ja käytännössä ne tuntuvat kaikista eniten pienituloisilla. Nyt korotetaan vaikka mitä veroja — erityisesti liikkumisen ja asumisen verotusta — ja tämä tuntuu suoraan kaikista heikoimmassa asemassa olevien kukkarossa. Ei paljon vappusataset tai viiskymppiset auta, kun kaikki muu kallistuu reippaasti enemmän.

    En mitenkään ymmärrä, miksi (muka) pienituloisten etuja ajavat tahot haluavat nostaa näin paljon veroja, kun tällainen politiikka rankaisee eniten juuri niitä pientuloisia. Rikkaiden elämää bensaveroilla tai asumisen kallistumisella ei ole käytännössä mitään vaikutusta, mutta pientuloisten ja eläkeläisten tilannetta tämä heikentää suhteessa todella paljon.

  • Minun mielestäni me suomalaiset,pienen pienen maan kansa on jo riittävästi ilmastomuutoksen eteen. Täällä on talvella pirun pimeetä ja kylmää,pakko liikkua omalla autolla ja lämmittää pirttiä sähköllä,puilla tai öljyllä.Muuten ei pärjää.Miksi meidän pitää olla aina ensimmäisenä mallioppilaana ja joka paikassa? Ja nyt vielä agenda=ensimmäisenä hiilineutraalina maana,perhana kohta täältä lähtee viimeisetkin tehtaat ja teollisuus ulos ja se on sitten loppu.

  • Keskittyy syrjimään eniten työikäisiä, perheellisiä, omakotitalon omistajia. Lainalla yritetään saada laatua ylös, mutta velka on aina velka.

  • Ilmastokysymys on kiistatta tärkein hallituskauden kysymys. Siltä osalta hallitusohjelma näyttää hyvältä. Ydinvoiman tärkeyttä tässä taistelussa ei ainakaan vähätellä, mikä on ilmaston kannalta erittäin hyvä asia. Toivottavasti saadaan tieteelliseen tietoon näkemyksensä pohjaava moderni ympäristöministeri eikä dogmien ja uskomuksien taakse piiloutuvaa vanhan liiton edustajaa.

  • Lisää rahaa sinne ja tänne. Mikä onkaan helpompaa kuin käyttää rahaa. Verot nousee ja työssäkäyvän kansalaisen olot heikkenee. Jo nyt maksamme veroja kohtuuttoman paljon. Yhteiskunta hengittää yrittämisestä ja työnteosta, jota halutaan jatkuvasti vaikeuttaa. Tuntuu, että vasemmistolle työnteko on ihmisoikeusloukkaus.

  • silmänkääntötemppu = siirretään ne työikäiset henkilöt eläkkeelle tuona aikana koska he eivät halua koskaan tehdä töitä verotuksen johdosta. olisi tehtävä kysely jokaiselta työttömältä asiasta! ne pakolaiset tekee hommat pinemmällä palkalla ja pienistä tuloista ei kasva valtiolle maksettava verotulo. ja kun ei ole varaa kuluttaa kuin elovenaan ja makarooniin ei seuraa myöskään elintarvikeveroja valtion kassaan. kun liikennettä aletaan verottamaan ja liikkumista niin verottaja häviää jälleen polttoaineveroissa. eli maata viedään vaan alas ja alas. onnellinen hölmöläisten kansa

  • Pelkkä päiväuni hallitukselle, ja hampaiden kiristystä äänestäjille ja veronmaksajille🤬

  • Tuntuu hyvältä. Mennäänkö lopulta parempaan, selviää ajan kanssa. Tolkun tuntuista ainakin yritetään. Luotan enemmän kuin epäilen. Ihminen edellä mennään. Riittääkö rahat???

  • Hämmentävä sillä selvitystä on ohjelma pullollaan. Eli vaikea tietää mitä todella tehdään. Uhkarohkea taloudellisesti ja jotenkin tuntuu, että keskiluokkaa lyödään ilman porkkanaa ja pistetään riskin rahoittajiksi. Kotitalousvähennyksen pienennys sen käyttäjänä puhtaasti paikallisten pienyrittäjien työllistämiseen käytettynä, monin osin nimenomaan työllistämisen vuoksi eikä oma etu edellä. Voitaisiin toki tehdä enemmän itsekin. Sitäkö tällä halutaan? Eihän se raju muutos ole, mutta viestinä ja syiden vuoksi lannistava.

  • Työllisyysaste ei tule olemaan 75 % eikä tällä ohjelmalla myöskään kateta 1,2 miljardin pysyviä menoja vuosittain ilman lisälainaa. Ohjelma on paluuta menneisyyteen. Täysin käsittämätöntä, että Antti Rinne ei ota huomioon jo nyt hiipuvaa talouskasvua vaan pitää kiinni 2 % kasvusta. Mutta täytyyhän tietysti jollain tapaa täyttää äänestäjilleen lupauksiaan maksoi mitä maksoi. Kuntien veroäyrit tulevat nousemaan. Lisäksi tämä maakuntahimmeli on myös käsittämätön. Eikö se jo kerran haudattu? Huh, huh, onneksi meillä on vahva opposito. Torpatkaa näitä höttöjä. Ensin pitää kakku leipoa ja sitten vasta jakaa.

  • Hiukan hirvittää koko ohjelma, mutta jos nyt joitain yksittäisiä asioita haluaa nostaa esiin, niin ainakin kotitalousvähennyksen leikkaaminen tuntuu omituiselta. Sitähän aikanaan perusteltiin työllisyyttä (mm.itsensä työllistäjät) lisäävänä asiana ja nyt sitä ajetaan väärään suuntaan! Se on myös huononnus vanhusten kotihoidon, omaishoidon jne. kannalta, koska ostamalla siivousapua, pihojen hoitoapua yms. jatketaan ikäihmisten kotona pärjäämistä. Sitä perusteltiin taas jollain kateellisella lausumalla: ”vain rikkaat pystyvät sitä käyttämään”, mutta ei ajateltu, että niillä pienituloisilla eläkeläisillä voi olla hyvätuloisia lapsia, jotka ostavat vanhemmilleen naita palveluita ja saavat sitten kotitalousedun, mutta helpottavat huomattavasti myös yhteiskuntaa, kun kaikkia palveluita ei olla vaatimassa yhteiskunnalta! – Ei osata nähdä kokonaisuuksia tuossa hallituksessa, kun tallaista tehdään. luulisi, että jos työllisyys on tärkeää, sitä ei omasta takaa alettaisi heikentää!

    Toinen hölmö asia on jatkuvat polttoaineverojen nostot. Ei se, että bensan hinta nousee, vaikuta yhtään mitään sähköautojen suuntaan, koska taajamien ja isojen kaupunkien ulkopuolella pitkien etäisyyksien maassa on pakko jollain liikkua työmatkoja, asiointimatkoja ja jopa lääkärissäkäyntejä, kun lähin paikka mistä ko. palvelua saa, on vaikka sadan kilometrin päässä! Ilmastoasia on toki tärkeä asia, mutta Suomi ei missään tapauksessa yksinään pysty maailmaa pelastamaan ja pidän hallituksen näkemyksiä asiasta suorastaan tyhmänä, koska sillä saadaan pahimmillaan aikaan tehtaiden yms. siirtyminen niihin maihin, joissa ilmastoasiasta ei välitetä pätkääkään ja suomalaisten kilpailukykyä alennetaan tällaisilla tavallisten ihmisten arkeen vaikuttavilla määräyksillä ja veroilla. Joku lentovero on vielä ok. mutta kun kaikki eivät voi työmatkojaan tehdä julkisilla tai pyöräillen, pitää ajatella, mihin se johtaa…ainakin sen sähköauton hankinta siirtyy pitemmälle ja pitemmälle, kun kaikki liikenevät roposet on pakko pistää työmatkakustannuksiin! Mielestäni Suomessa päästäisiin paljon pitemmälle asiassa, kun annettaisi ihmisten itsensä päättää ihan henkilökohtaisella tasolla, mikä/mitkä on juuri hänelle sopivimmat ilmastoteot. Esimerkiksi : minä ajan hybridiautolla, Liisa tekee työmatkansa pyöräillen tai kävellen, Matti kantaa mukanaan kauppakassia, eikä osta kaupasta ostoksilleen muovikassia, Jussi lomailee kotimaassa, eikä lennä, Kaisa ja Timo ostavat lähiruokaa ja tukevat samalla työllisyyttä…jokainen huolehtii omat roskansa roskikseen, eikä heittele paperia, muovi-tai lasipulloja, kaljatölkkejä jne. luontoon… tätä rimpsua voisi jatkaa vaikka miten paljon. Väitän, että tällä vapaaehtoisella, itselle parhaiten passaavalla tavalla Suomi saisi enemmän aikaan ilmastoasiassa, kuin näillä pakkosäännöksillä ja veroilla. Ei suomalainen tyhmä ole!

    Kolmas hölmö asia on tuo oppivelvollisuuden jatkaminen. Se tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle, eikä se takaa yhtään parempaa lopputulosta nuorten suhteen. Se, että kaikilla ei ole varaa esim. lukio-opiskeluun, on sitten toinen juttu, joka voidaan hoitaa avustuksilla kuntoon silloin, kun nuori haluaa opiskella, mutta tämä oppivelvollisuuden jatkaminen ei tuo opiskeluhaluja sille nuorelle joka on muutenkin jotenkin ”hukassa”. Pahimmillaan siitä seuraa lisääntyneet huostaanotot yms. kun lapsi ei halua käydä mitään koulua ja kieltäytyy sinne menemästä, eikä vanhemmilla ole keinoja tai halujakaan häntä siihen pakottaa…no, edistäähän se tietysti sosiaalialan työllisyyttä, mutta eikö sekin ala pode työvoimapulaa nykyään?!

    Ehkä tämä riittää tällä kerralla…varmasti enemmänkin voisi sanoa, mutta katsotaan nyt ensin, mitä ihan oikeasti asioille alkaa tapahtua, kun tuntuu, että kovin monia asioita vaan selvitellään ja tutkitaan…

    • Erinomainen analyysi kun katsoo kokonaisuutta eikä lillukanvarsia.

  • Hallitus seisoo savijaloilla! Jos kaikki ei menekään käsikirjoituksen mukaan, niin silloin ollaan liemessä. Asiantuntijat kun ovat peränneet reaalisuutta, mutta sitä ohjelmasta ei löydy

  • -Asunnon omistamisesta pyritään ilmeisesti tekemään mahdollisimman hankalaa tavalliselle pieni/keskituloiselle kansalaiselle. Ja kun, et saa myytyä tai et haluaisi tappiolla asuntoasi myydä vaan laitat sen yhden omistamasi asunnon vuokralle, sinua koskee samat säännöt, joilla pyritään hillitsemään asuntosijoittajia. Mielestäni näitä ei saisi laittaa samalle viivalle.
    -Kaksi vuotinen esiopetus hiukan huolestuttaa. Tarkoittaako tämä sitä, että myös 5-vuotiaiden opettaminen vaatisi esiopetuspätevyyden? Eli onko OAJn keino pyrkiä jälleen tekemään sosionomitaustaisista lastentarhanopettajista työttömiä? Tässä vallitsevassa tilanteessa, jossa lastentarhanopettajista ja varsinkin esiopetuspätevistä on valtava pula, kannattaisi mielestäni harkita tätä kaksivuotista esiopetusta uudemman kerran. Maksutonta varhaiskasvatusta 5-vuotiaille voi kyllä pohtia, ilman esiopetustermiä.
    -Olisin kaivannut konkreettisempia työllistys toimia

  • Pienituloisten ja syrjäytyneiden asiat onneksi saivat pienen sysäyksen eteenpäin, mutta vielä on paljon tekemistä sillä saralla. On paljon ihmisiä jotka ovat ilman omaa syytään ahdingossa. Rekryfirmoille saatava jonkinlaiset säännöt, kuorivat vain kermat päältä ja muut jäävät aina ilman töitä. On turhauttavaa hakea kuukausi kaupalla turhaan työtä, kun tietää osaavansa sen, mutta rekryt estää sinne pääsyn.

  • Koko hallituksen peeustaminen tapahtui vääryydellä.
    Kansaa on viety kuin pässiä narussa vaaliuurnille, äänet on käytännössä mitätöity.
    En voi ymmärtää tämmöistä valta leikkiä.
    Enkä voi olla muuta mieltä kusettajista.
    Oman etunsa tavoittelijat hallituksessa.

    Sipiläkin hävisi 100/0 ja istuu yhä hallituksessa.
    Taas köyhää rangaistaan😡👇

  • Vaikuttaa siltä, että tärkein asia oli saada hallitus kasaan. Ilmeisesti pelko mitä tapahtuisi jos tällä kokoonpanolla ei synny hallitusta oli todella suuri. Työllisyystavoitteen varaan on laskettu todella paljon. Voi olla että nyt tulee ”kvartaalihallitus”, joka joutuu jatkuvasti säätämään tavoitteita ja keinoja. Aika tasapaksu sisältö tavalliselle kansalaiselle. Kotitalousvähennyksen heikennys yksi huonoimmista päätöksistä ja on ristiriidassa työllisyystavoitteen kanssa. Alv alarajan nosto hyvä yksin yrittäjille.

  • Rahaa laitetaan menemään aika vapautuneesti. Ainakaan julkisuudessa ei ole esitetty analyysiä siitä, miten esimerkiksi junanratoihin laitettavat miljardit tuottavat rahansa takaisin. Miksi Aasiassa asuva asiakas maksaisi suomalaisesta tuotteesta enemmän sen takia, että jokin työntekijä pääsi työpaikallensa puolta tuntia nopeammin. Näkisin, että ratainvestoinnit ovat vain mukavuustekijä, joka maksaa todella paljon.

  • Eiköhän se ole ihan sama, kuka niitä ohjelmia tekee. Aina verot nousee tai se raha otetaan jostain muualta pois. Yleensä heikot ja kansanosa, jolla ei ole valtaa tahi hyväveli – kerhoja, on silloin maksajana. Paskan summa on aina vakio siihen asti, kunnes oikeasti kohdennetaan ulkomaille valuvat rahat kotimaan olojen parantamiseen ja leikataan virkamiesten etuuksia.. ai niin.. sehän ei tuu onnistuu koskaan. joten sama syöksyputki on Suomen Neidon kujettava, kunnes putken pää tulee äkki stoppina ja tavaraa tulee tuulettimeen.

  • Kun jokeenkin varmasti tiedämme ettei kansantuoteessa 2% ylity seuraavina vuosina,niin ohjelma ei tule toteutumaan muutoinkin epätarkka ja utopistinen,polttoaine veron nosto on pohjoisen ihmisille myrkkyä toki vaikuttaa koko Suomen mitassa logistiikaan,lämmitykseen iskee pahiten työssäkäyviin kun hyvin moni tuote/palvelu hinnat nousee.

  • Taitettu indeksi unohtui taas hallitusohjelmasta,siis eläkeindeksin muutos.Eläkeläiset köyhtyvät koko ajan.Rahaa on eläkeyhtiöissä n.200 miljardia,tuotot ovat suuremmat mitä eläkkeiden maksuun menee!!!! Miksi eläkkeisiin ei voi tehdä tasokorotusta????

  • Tälläinen etukäteen vatvominen on turhaa, kun ei vielä ole hallituskaan kasassa! Keskustelun paikka on vasta silloin päätöksiä ja ratkaisuja on tehty ja tuloksia näkyvissä! On verorahojen haaskausta mitä YLE:kin vatvottu näinä päivinä!…

  • Paljon hyvää luvattu mm.työttömien poljenta loppuu.

  • Kyllähän se aika kunnianhimoiselta tuntuu, ja eniten huolestuttaa maailman markkinatilanne.Hallitusohjelma perustuu oletukseen vakaasta maailmantaloudesta vaikka kaikki singnaalit viittaavat ajautumiseen maailmanlaajuiseen talouskaaokseen.
    Parasta voi toivoa ja pahinta pelätä.
    Ilmastokeskustelu on hallitsevaa, vaikka on monta kiireisempää asiaa selvitettävänä.En jaksa alkaa kirjoittaa kirjaa, mutta taidan senkin vielä tehdä.

  • Koko ohjelma on varsinainen toiveiden tynnyri ilman reaalista pohjaa rahoituksesta. Hyvää on oikeastaan ainoastaan se että yritysten verorasitus ei ainakaan näillä näkymin nouse. Huonoja puolia löytyy sen sijaan koko liuta, yhtenä pahimmista kepun suhmuroima soten maakuntahallintohimmeli. Järkevästi toimien ensin ratkaistaan rahoitus ja sen jälkeen päätetään toimenpiteet mihin oikeasti on varaa mutta eihän politiikassa järkeä ole vai onko?

  • Onhan siinä hallitusohjelmassa kunnianhimoiset tavoitteet mutta mitä tapahtuu jos ne ei toteudu?On aivan selvä että leikkaamaan/nostamaan veroja/lisää velkaa joudutaan ottamaan varmasti jos talouskasvu hidastuu tai taantuu euroopassa/maailmanlaajuisesti josta on jo asiantuntijat varoitelleet.Leikkauksista ei ole mitään sovittu mutta ovi on jätetty auki niin kuin Rinne antoi 3.6 Helsingin Uutisissa ymmärtää vaikka vaalipuheissa oli toinen ääni kellossa.
    ”Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutosten implementoinnin yhteydessä varmistetaan,
    että lämpöpumppuihin perustuvat lämmitysjärjestelmät eivät aiheuta sähkönkulutuksen
    tehopiikkejä sanoo hallitusohjelma”???Taitaa olla niin että pakkanen se aiheuttaa niitä sähkön,öljyn,hiilen tai turpeen kulutuksen tehopiikkejä eikä itse lämmitysjärjestelmä.Meillä se talvi vielä kuitenkin joka vuosi vielä tulee.

  • Oikeaan suuntaan ollaan menossa ja toivottavasti toteutuu, mutta pelkään ettei näitu ole tapahtumassa kaikilta osin. Oikein hyvältä kuulostaa tupakkaveron korotus ja alkoholiveron korotus ja sekä polttoaineenveroron korotus bensalle ja dieselille. Ja samoin kivihiilen käytön lopettaminen ja myös turpeen käytön lopettaminen sähkön ja kaukoläminveden tuotannossa ja näihin on tulossa uusituva enrgia ja ydivoima enrgia näiden tilakke. Pienempien eläkeläisten tuloihin tulee korotus, lapsilisiin tulee korotus, päiväkodit palautetaan ennalleen, koulujen eri asteiden tavoite on hyvä ja aktiivimallin poistaminen on hyvä. Sote palvelut kuulosti nyt oikein hyvältä ja tuntuisi siltä että nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan jos tämä toteutuisi vain näin. Vähän pelkään miten tämä toteutuu onko annettu liian isoja lupauksia, mutta on hyvä jos tämäkaikki pystyy hallitus toteutamaan.

  • En löydä juuri mitään konkretiaa. Hyviä asioita on tuotu esiin kosolti, keinot toteuttamiseen puuttuvat lähes tykkänään. Rahoitusten pohja on vähintäänkin epämääräinen, perustuu asioihin joita ei vielä ole olemassakaan eikä niiden toteutumisesta ole mitään takeita. En suhtaudu kovinkaan luottavaisesti tuohon paperinipun sanomaan.

  • Vaikuttaa ihmisystävälliseltä sopimukselta. Toivottavasti kestäämyös.

  • Suomesta ovat duunarit vähentyneet. SDP tarvitsee uusia äänestäjiä. SDP haluaa julkisen sektorin työntekijöiden äänestävän itseään. Julkisen sektorin työpaikkoja syntyy lisää maakuntahallintoon, tuskin kunnista vähenee vastaava määrä julkisen sektorin työntekijöitä.
    Kepun ikiaikainen haave maakunnista toteutuu: Iso hallintokoneista hallitsee tyhjenevää maaseutua, siellä ei asu kohta kuin eläkeläisiä.
    Vasemmiston hallitusohjelmasta huomaa että huolet ei paina, raha ei ole ikinä ongelma ja kenelläkään ei ole kiire mihinkään.

  • Toiveiden tynnyri sisältää kymmeniä selvitettävä asioita maan ja taivaan väliltä, mikä on sinänsä ok. Asioita pitääkin selvittää ennen päätöksentekoa. Mutta sitten siellä on nämä surkeat ”päätetyt toimenpiteet” kuten valtion omaisuuden myynti juoksevien kulujen kateeksi, hoitajamitoitus tosta vaan, työeläkesysteemin muuttaminen tulonjakoinstrumentiksi jne. Kaiken huippuna vanhaan neuvostoliittolaiseen tapaan manifestoitu 2 % talouskasvu, johon koko valtion verotulojen kehitysennuste nojautuu, mutta joka on täysin toiveajattelua.
    NYT-liikkeen pitäisi mielestäni kertoa suureen ääneen että hallitusohjelma on tietyiltä perusosiltaan täysin kelvoton. Oppositio tuntuu olevan kokonaisuudessaan hiljaa kuin hiiri. Minusta Nigel Farage kammottavalla metelöinnillään antaa mallia siihen, että oppositiopolitiikka voi olla tehokastakin.

  • Höttöunelmaa… Kansandemokratia hallitus mallia DDR… ja selvästi vasemmistolaista politiikkaa.
    Tätä voidaan kutsua Rinteen sosialistiseksi kokeiluksi, ideologinen valinta vasemmalta.

    Hallitusta on tukemassa pari porvaripuoluetta, jotka ajavat oman puolueen etua, ei Suomen etua. RKP:lle sopii mikä vain, jos pakkoruotsi palautetaan ylioppilaskirjoituksiin ja Vaasaan keskusairaala på svenska.

    Keskusta on jo aloittanut ”iltalypsyn” sanomalla monen naapuripuolueen päätöksen olleen hallitusneuvotteluissa vain tavoite, josta voidaan vielä neuvotella eli Keskusta suostuu vain, jos Keskustalle tulee hyväksyttävä vastatarjous – entisen hyvän lisäksi.

    Rinteen Kansandemokratia hallitus… kokee kovan kolauksen, kun arkirealismi astuu päätöksiin.

  • Parempi, kuin Sipilän hallitus. Nyt kyllä tässä hallituksessa luvataan liikoja ja annetaan liikaa. On paljon luvattu, mutta ei ole kerrottu, mistä raha tulee. Uskotaan 75 % työllistymiseen. Tähän en usko, lama kolkuttelee jo ovella. Suomi on nyt jo velkainen, ei saisi ottaa uutta velkaa. Minulla olisi ollut monta ehdotusta lisätä rahaa valtion kassaan.

  • On kyllä erittäin hurjaa rahoittaa etukäteen ja toivoa, että saadaan ihmiset töihin kun ne tärkeät keinot puuttuvat ohjelmasta. Koulutuspanostukset ovat hyvä asia, toivottavasti rahat käytetään viisaasti. Se että opiskelijan sosiaalietuuksia nostetaan muutamalla eurolla per opiskelija, ei saada koulutustasoa ja työllisyysastetta nousemaan.

  • Ja ei tuossa keskustan 18 maakunnan mallissa ole mitään järjen hiventä. Ei kansa edes haluaa lisää vaaleja ja byrokratiaa tähän yhteiskuntaan, tämä on vain keskustan päähänpinttymä ja outo ideologinen tavoite jota pitää puskea vaikka väkisin.

  • Minua on jo kauan askarruttanut julkisen sektorin paisuminen niin suureksi että meillä ei enää ole varaa ylläpitää sitä. Sipilän hallitus teki työtä paisumisen pysäyttämiseksi, nyt tuntuu että paisuminen ottaa uutta vauhtia.
    Mielihyvällä kuitenkin huomasin että hallitusohjelmassa yhtenä tavoitteena on julkisen sektorin tuottavuuden parantaminen. Tämä on oikea linja johon uskon – on mahdollista saada aikaan enemmän vähemmällä. Mutta, jos tuottavuus pitää parantua julkisen puolen väkeä pitää irtisanoa – miten käy työllisyysasteen? – saavatko he työtä yksityiseltä puolelta?
    Työllisyysaste on minusta vähän huono mittari, kun se ei huomioi maksetaanko palkka verorahoilla vai ei.

  • Lupauket näyttää oikean suuntaiselle, koska eihän kansaa voi vääryydellä, eriarvoisuudella ja pakolla johtaa, jos aikoo saada aikaan pysyviä tuloksia.
    Nyt tämä meno on ollut jo 1990 luvulta enemmän suljettua ja eriarvoistavaa (hajota ja hallitse) tyyliin.

    Koska kansa maksaa laskut, on oikeasti tärkeää ottaa huomioon kansan hyvinvointi, sekä fyysiellä, että henkisellä ttasolla. Tämä ei onnistu vanhalla tyylillä, mutta osaako vanhat toimijat muuttua, sen näämme tulevaisuudessa, mutta muutos on välttämätön, jos aiomme päästä tuloksiin …

  • Pienyrittäjien yksitärkeimpiä työkaluja on pakettiauto, dieselpolttoainetta käyttäävä. Veronnoston saaminen veloitushintaan on kovan työntakana. Samalla pelotellaan rajuimmilla diesel sanktioilla.Hybridi autot feikkiä, akulla kulman taakse ja diesel käyntiin, akkuautotko ympäristöystävällisiä??? Biodiesel nopeasti käyttöön koko maassa.
    Miten rahoitetaan kulut kun pienyrittäjät aloittavat joukkopaon yrittämisestä ? Onko valtion omaisuudenmyynti hiukan lyhytnäköistä?

  • Vahva oppositio on aina riski. Puolustuslauselma on sekava. Rinteen jaksaminen huolestuttaa.

  • Hallitusohjelma on kuin talo, joka on rakennettu hiekalle.

  • Hallitusohjelma on laaja kokonaisuus jonka sisäistäminen vie tovin. Ensivaikutelma on, että luvataan paljon jos työllisyyden 75 % toteutuu. Pelottaa se, että jos toteutuu, niin kaikki menee myös käyttöön. Mitään ei jää jemmaan tai velkojen lyhentämiseen. Yhtä lailla pelottaa myös se, ettei tuo työllisyystavoite toteudu ja joudutaan vaikeuksiin. Ohjelmasta jää myös tunne, ettei monikaan siinä mainittu ole varmasti toteutumassa, vaan halutaan, pyritään, tuetaan,…. Mitä nuo sitten tarkoittavat?

    Ajattelen, että jospa kaikki nuo lupaukset/suunnitelmat sidottaisiin niin, että ensimmäiset toteutetaan kun 73 % on täyttynyt, seuraavat kun 73,5 %, seuraavat 74 %, seuraavat 74,5% ja loput kun 75 %. Näin lupaukset olisivat ryhmitelty viiteen kategoriaan. Suuret investoinnit jaettaisiin osiin ja sitten noihin kategorioihin. Näin olisi näkyvissä mitä on tulossa milloinkin, jos…..

    Mielestäni ei ole vaaleissa ja vaalien jälkeisissä toimissa/toimijoissa tärkeätä se, että demarit voitti tai kokoomus voitti tai joku muu voitti, vaan se, jos kansalaiset voittavat. Nyt mielestäni tapahtui vasemmiston hiljainen vallankumous. Ei voi mitään, jos oikeistopuolueet miettivät jo seuraavia vaaleja. Olisihan valta ollut otettavissa jos olisi haluttu. Sitä en tiedä olisiko se sitten parempi. Toivotaan, että kansa voittaa.

    Tähän en oikein usko: ”Hallitus ei sulje mitään työllisyyttä parantavaa keinoa tarkastelun ulkopuolelle”.

    Pientä eläkettä saavat on oikea kohde korotuksille. Pelkona on, että erilaiset verot ja mm. kauppojen omiin private label –tuotteisiin puuttuminen, pienentävät tuota hyötyä. Mutta jos verot keventyvät alemmissa tuloluokissa niin hyvä. Miten euromääräinen korotus käyttäytyy rajapinnalla (= toisella eläke 999,- ja toisella 1001,-)? Ajaako pienempi eläke ohi isomman? Kaikki vähävaraisemmille tehtävät korotukset menevät käyttöön, mikä on kansantaloudellisesti hyvä asia. Iso osa palautuu takaisin.

    Taksiuudistusta ei olisi pitänyt tehdä vaan korjata tarvittavilta osin vanhaa. Onneksi sentään lukee, että ”Taksilainsäädäntöä, säätelyä ja valvontaa tarkistetaan…..” Toivottavasti oikeaan suuntaan niin, että palattaisiin takaisin toimivaan ja turvalliseen käytäntöön.

    En vastusta sitä, että työmarkkinajärjestöjen mielipiteitä kuullaan, mutta niiden vaikutusvallan kanssa on oltava tarkkana. Olen eduskuntavaalissa äänestänyt eduskuntaan päättäjät, en minkään liiton vaalissa. Työmarkkinajärjestöillä on kyllä kova halu vaikuttaa.

    Etenkin valtionyhtiöiden myynti huolestuttaa. Suomi on vuosien saatossa myynyt aivan liikaa omaisuuttaan äänestäjien kosimiseksi. Pitäisi muistaa, ettei myytyä saada enää takaisin, paitsi kovemmalla hinnalla. Olen sitä mieltä, että perusasiat pitää olla valtion hallinnassa ja/tai omistuksessa (sähköverkko, rautatieverkko, postiverkko, jne). Yksityinen on siinä rinnalla tarpeen mukaan.

    Olisin valmis luopumaan asteittain kokonaan kotitalousvähennyksestä. Hyödyllä on taipumus siirtyä tuottajalle. Hinnat ovat nousseet. Muutkin tuet (mm. asumistuki) pitäisi tarkastella ja tukea vain todellista tukea tarvitsevia. Kotitalousvähennys on, kuten Hiilamo on todennut: ”räikeästi eriarvoistava” ja ”hyvätuloisten tukimuoto”.

    Oppivelvollisuus pitäisi olla peruskoulun jälkeen opiskeluoikeus ei oppivelvollisuus. Opiskeluoikeus voisi porkkanana kuitenkin sisältää samat edut mitkä oppivelvollisuus toisi. Nyt epävarma hakija pakotetaan jollekin alalle vaikkapa ammattioppilaitoksessa. Näin tuleva opiskelija valitsee paikan omalta paikkakunnalta tai hyvin läheltä, kun ei mikään oikeasti kiinnosta. Valinta menee suurella todennäköisyydellä pieleen ja opiskelija on vain häiriöksi muille saman linjan oppilaille.

    Isien mahdollisuutta lasten hoitoon on tuettava. Ei kuitenkaan millään pakollisella kaavalla vaan vanhempien yhteisellä sopimisella ja reunaehdoilla.

    Ruotsin pakollinen yo-kirjoittaminen ei ole mielestäni perusteltua. Pitäisi enneminkin miettiä pakkoruotsin lopettamista tai vain parin – kolmen vuoden pakollista perusopiskelua. Uskon, että kun olisi sopiva käytännönläheinen opiskelumateriaali ja aktiivinen ruotsin kielen puhuminen ko. tunneilla, niin saavutettaisiin keskimäärin parempi tulos kuin nyt jolloin sen opiskelu vain jatkuu ja jatkuu. Vapaaehtoisena saisi jatkua. Vuosina 1967 – 1968 käytiin keskustelua peruskoulun ruotsin kielen säätämisestä ja eduskunta päätti 1968, huolimatta asiantuntijoiden vakuutteluista vain yhden kielen (englannin) puolesta, että peruskouluun tulee kaksi pakollista kieltä. Vieras kieli ja toinen kotimainen – ruotsi. Perusteluina käytettiin maan kaksikielisyyttä, tasa-arvoa ja pohjoismaista yhteistyötä. Vahvimmin haluttiin kylmän sodan aikana osoittaa Suomen kuuluvan länteen. Nämä perustelut eivät enää nykypäivänä tue pakollista ruotsin opiskelua.

    Ja loppuun vielä hieman muuta: Kaikille kierrätyspulloille ja tölkeille tulisi laittaa yhden (1) euron pantti. Pantti on arvonsa verran rahaa, joten kukaan ei menetä mitään, koska palautettaessa saa saman verran takaisin mitä on panttina maksanut. Uskon, että moni toimittaa pullon/tölkin kiertoon, kun pantti on tarpeeksi iso. Kävelylenkillä näen jatkuvasti pulloja/tölkkejä tienvarsiojissa. 15 – 20 sentin pantti on suurelle osalle mitätön hinta ja samoin meille jotka näemme pullon/tölkin ojassa. Ei viitsi mokoman tähden sitä ojasta mukaansa noukkia. Kun euron pantti ohjaa palauttamaan pullon/tölkin kauppaan, niin samalla se houkuttaa myöskin meitä kulkijoita noukkimaan tyhjät pullot/tölkit ja toimittamaan ne kiertoon. Näin siitä syystä, että palautuksesta saa kunnon korvauksen. Luontoon heitetty pullo/tölkki on koosta riippumatta periaatteessa yhtä suuri ympäristöhaitta.

    Tällaisia ajatuksia helteen keskeltä….

  • Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite suomenruotsin kielen kokeen palauttamisesta ylioppiskirjoituksiin pakolliseksi aineeksi on vastoin kansalaisten, tässä tapauksessa lukiolaisten nuorten oikeutta itse päättää, mitä aineita valitsevat kirjoituksiin.

    Nyt olisi perusteltu syy nostaa jälleen esille Suomen valtiovallan kansalaisten enemmistöön kohdistuva ihmisoikeusrikkomus eli peruskoululaissa 1968 pakolliseksi kieleksi englannin kielen tilalle – RKP:n ja Suomen Keskustan lehmänkauppana – nostettu suomenruotsi ja kaikki sen jälkeen voimaan saatetut kielilait. Suomenruotsin pakollisuus läpäisee koko koulujärjestelmän peruskoulusta toisen ja korkea-asteen koulutukseen. Ellei suoriudu kunnialla peruskoulun suomenruotsista, estyy suomenkielisiltä pääsy toisen asteen koulutukseen kokonaan. Kyse ei siis ole mistään vähäisestä haitasta, vaan perusoikeudesta voida kehittää omia fyysisiä, psyykkisiä ja henkisiä kykyjään tullakseen osaavaksi ihmiseksi ja täysivaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi.

    Yllä kuvatut epäkohdat ovat poistettavissa aloittamalla perustuslaista. Perustuslakia tulee muuttaa määräämällä Suomen viralliseksi kieleksi suomen kieli. Suomenruotsi säilyttäisi luonnollisesti vähemmistökielen asemansa, jota tulisi kuitenkin täsmentää siten, että sillä olisi samantasoinen asema kuin saamilla, romanilla, karjalan kielellä ja viittomakielellä. Suomenruotsalaisten etuoikeudet korkea-asteen opetukseen pääsemiseksi tulee kaikki poistaa, sillä tasa-arvo toteutuu ainoastaan silloin, kun kaikki ponnistavat samalta viivalta. Kun perustuslakia muutetaan esittämälläni tavalla, on kielilakeja helppo muuttaa vastaamaan perustuslakia. Samalla poistetaan suomenruotsin osaamisen vaatimus virkamieheksi pyrkiviltä.

    Valtiovalta on velvollinen takaamaan vähemmistökielen puhujille mahdollisuuden asioida viranomaisissa äidinkielellään. Se ei edellytä, että kaikki kansalaiset pakotetaan opiskelemaan vähemmistökieliä. Näitä kieliä tulee voida valita opetusohjelmaan niillä alueilla, missä vähemmistökieliä tarvitaan esimerkiksi valtion ja/tai kunnan viranomaisten kanssa asioitaessa. Ainoastaan tällaisilla alueilla on mahdollista ylläpitää itselleen vieraan vähemmistökielen taitoa. Kielten opiskelussa on panostettava ennen kaikkea äidinkieleen ja sen lisäksi suuriin maailmankieliin. Nykyisellään suomenruotsin pakollisuus kaventaa mahdollisuutta opiskella maailmankieliä pitkänä oppiaineena.

    Mitä taloudellisiin näkökohtiin tulee, siirtyminen yhteen viralliseen kieleen, merkitsee huomattavaa verorahojen säästöä, mikä on tarpeen rahoittamaan juuri muodostetun hallituksen epävarmaan tulevaisuuten perustuvia menokohteita esimerkiksi koulutuksessa ja sosiaalipuolella.

    Toivon, että Liike Nyt ottaa perustuslain muuttamisen ohjelmaansa.

    Tetveisin,
    Paul Betcke

  • Koko poliittista kenttää hallitsee vihreä hurmos, yhden kapean totuuden aika. Jos et nöyrry menoon opportunistisesti, olet uloslyöty. Luulisi, että Liike nyt suhtautuisi tulevaan hallitukseen todella kriittisesti, mutta olen ikävä kyllä kuullut toista. The end of movement?

  • No jaa, sen verran ylimalkainen ja monitulkintainen paperi että vaikeata sanoa. Antoivat liikoja lupauksia jotta saatiin vasemmistohallitus ulkoparlamentaaristen voimien avulla. Ilmeisesti virka-auton kyytiin haluttiin. Ruotsalaiset eivät päässeet edelliseen hallitukseen jotta nyt hinku oli kova. Kepu pystyi kääntämään takkiaan yön yli. Aika näyttää. Helsingin pormestari ja suuret kaupungit toivottavasti hoitavat terveyspuolen kuntoon.
    Muuten vähävaraisinta joukkoa kuritetaan; alkoholin suurkuluttajat ja heidän perheensä lapsineen joutuvat maksajiksi, sekä maaseudun vähävaraisin väki joka joutuu käymään kymmenien ja satojen kilometrien päässä töissä vanhoilla autoilla.

  • Työllisyysohjelmaan pitäisi tukea pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja samoin yritystuet pitäisi kohdistaa näille yrityksille. Koulutukseen ohjataan lisää mutta mistä sen voisi ottaa olisi opiskelijoiden asumisen tukeminen. Nyt tuetaan liikaa opiskelijoiden yksin asumista jolloin tuet mennevät vuokrasijoittajille. Tuet pitäisi kohdentaa enempi soluasumisen tukemiseen. Samoin näyttää siltä että puoluetukeen ei olla puuttumassa, sitä voisi ainakin leikata jos sitä ei voi lakkauttaa. Yritystuet pitäisi kohdentaa ympäristöystävällisyyttä kehittäviin yrityksiin jolloin uusia innovaatioita syntyisi enemmän ja se myös toisi työllisyyttä. Näillä lainan koroilla ei mielestäni kannata myydä valtion omaisuutta, sen voi realisoida myöhemminkin kun korot nousevat. Valtion yhtiöt kuitenkin tuottavat kokoajan. Autoilijoiden verojen korotus koskee juuri lapsiperheitä ja heidän harrastuksiaan. En ymmärrä miksi tehdään jokin maakunta malli ja sen hallinto. Se mitä saamme Sote uudistuksesta säästöä menee tähän maakuntahallintoon joka on turha sekä turhan kallis. Voisimme kehittää ja modernisoida nykyistä terveydenhoitojärjestelmää ja tehostaa sen hallintoa. Nykyisessä järjestelmässä on vain hallintomenot kasvaneet ja hoitavan henkilökunnan määrä vähentynyt.

  • Minun mielestä asia, joka ohjelmassa on parasta, on ns. Pikavippien korkokatto. Sehän oli aikaisemmassa laissa katsottu koron kiskonnaksi. Tämä nykyinen asettaa entistä huonompaan asemaan ihmiset, joiden elo ei ole muutenkaan ruusuista.

  • Ainakin tavoite on hyvä, mutta epäilyttää onko kenelläkään mitään kättä pidempää sen saavuttamiseksi ja meneekö hallituksen aika triviaalempeiin asioihin lopulta.

  • 75 % yöllisyysaste ja julkisen talouden tasapaino vuonna 2023 ovat epärealistisia tavoitteita.

    Ohjelmassa on joitakin konkreettisia toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta useassa kohdassa mainitaan selvitetään… asetetaan työryhmä…, eli nähtäväksi jää millä toimenpiteillä tavoitteita pyritään saavuttamaan

    Aktiivimallin leikkurit puretaan, kun työllisyysvaikutuksiltaan vastaavista toimenpiteistä on päätetty. Hallituksen vasemmistopuolueet eivät saa SAK:n läheisyydestä johtuen aikaiseksi näitä vastaavia toimenpiteitä.
    Sinällään kannatettavat tupakka-, alkoholi- ja virvoitusjuomaveroja kiristämällä ei taloutta saada kuntoon. Leikkauskohteita pitäisi kyetä löytämään ja rohkeasti niitä esittämään. Mahdollisista kertaluonteisista valtion omaisuuden myynneistä saatavia tuloja ei saa käyttää ns. normaaleihin kulutusmenoihin, vaan tulot on kohdennettava investointeihin / vastaaviin, joista syntyy myöhemmin valtiolle tuottoa

  • On hallitusohjelmassa hyviä lupauksia, mutta miten eri osa-alueita aiotaan toteuttaa lopullisesti, niin sen aika näyttää. Mielessä on pyörinyt myös kysymys, kuinka kauan hallituksen yhteistyö sujuu ilman suurempia kitkoja isommissa vaativissa asioissa. Annetaan hallituksen yrittää.

    Metsäteollisuudessa täytyy ottaa huomioon, että yritykset myös alasajavat kannattamattomia yksiköitä alas eli sitä kautta tulee tilaa uusille investoinneille. Jos aletaan miettimään ilmastonmuutosta, niin siihen kyllä löytyy fiksumpia ideoita kuin hankaloittaa tai estää uusia investointeja. Uutta teknologiaa ja uusia toimintatapoja varmaan tulee metsäteollisuuteen ja metsäntalouteen, jotka ovat ympäristöystävällisimpiä, kunhan annetaan sopivasti aikaa.
    Venäjältä tuodaan raakapuuta, mutta kun maailman tilanne on arvoituksellinen, niin täytyy varautua myös siihen, että syystä tai toisesta raakapuuntuonti voi vaikeutua tai loppua rajan takaa ja todennäköisesti johtaa joidenkin metsäteollisuuden yksiköiden alasajoihin.

    Arvostan suomalaista maatalousyrittäjyyttä, mutta meidän omavarainen tuotantomme laskee olemattomiin, jos maatalousyrittäjien toimeentulo jatkuu samanlaisena (minusta tämä on yksi osa meidän turvallisuuttamme). Kuinka paljon vaikuttaa EU ja kuinka paljon vaikuttaa Suomen sisäiset rakenteet ja toimintatavat maatalouden kannattavuuteen? Paljon on kehittämistä ja parantamista, mutta täytyy löytyä tahtoa uudistaa asioita kaikilta osapuolilta, jotta kotimaisesta maatalousyrittäjyydestä saadaan kannattavempaa.

    Nuoret, osatyökykyiset ja vanhemma työttömät henkilöt pitäisi saada työllistymään niin, että mahdollisimman suurin osa heistä voisi elää palkkatuloilla. Osatyökyisten, vanhempien, kouluttamattomien henkilöiden työllistyminen on käsitykseni mukaan kaikkein vaikeinta. Aktiivileikkuri joutaa mielestäni roskakoriin. Mielestäni työttömät henkilöt passivoituvat suurimmaksi osaksi muista syistä ja erkaantuvat siten yhteiskunnasta. Ammattitaidon kehittäminen on korostunut ja korostuu yhä enemmän.

    Yritysmyynnit kuulostaa huolestuttavalta vaihtoeehdolta. Jos velkaa saa 0-korolla, niin miksei oteta lainaa?

    Kuinka paljon maksaa paperittomat ja paperilliset pakolaiset Suomelle?

    Kun puhutaan tasa-arvosta, niin täytyisi myös kunnioittaa heteroita eli toivottavasti ei mennä toiseen ääripäähän tulevaisuudessa, vaan annetaan ”kaikkien kukkien kukkia” rauhassa.

  • Yleissjatus on sen suuntainen, että ei oikein osaa luottaa, kun perinteet on enemmänkin ollut niin, että takit kääntyy heti, kun ministerisalkku on kädessä. Samaa mieltä kuitenkin Hjalliksen kanssa, että mahdollusuus pitää antaa ensin kuitenkin. Hyviä asioita on paljon, jos ne todeksi asti tulevat. Oikeastaan eniten huolestuttaa se valtion tuottavan omaisuuden myynti, etenkin, jos se on vain kikka peittää joku hallitusohjelman tuottama ikävä ”kylkiäinen….” että saadaan hallitustyön jälki näyttämään €uroilla mitattuna paremmalta pidemmän tähtäimen todellisuuteen verrattuna. Sen konkreettisemmaksi en osaa ajatusta vielä pukea. S.
    pekkola

  • Huonolta näytää. Hallitukselta on unohtunut talouden periaate: Tuottavuus!

    Erilaisten veroluotoisten maksujen lisääntyminen, kutsuttiin niitä hiiliveroksi, valmisteveroksi tai vaikkapa tietulleiksi, vähetävät työtätekevän ja tuottavan kansanosan käytettävissä olevia nettovaroja. Eli vaikeuttaa palveluelinkeinoa ja teollisuuden kilpailukykyä. Samalla menetetään mahdollisuus hyvinvoinnin lisäämiseen ja ekologisten vaihtoehtojen saamiseen suurimalle osalle kansalaisia. Lisäksi toive lähiruuan osuuden kasvamiseen menee, kun suurin osa kansasta joutuu ostamaan halvinta mahdollista evästä. Pääomatuloja saavia on aivan liian vähän luomu- ja lähiruuan ylläpitoon.

    Huonolta siis näyttää. Hallituksen toimet energiateollisuuden päästöjen vähentämiseen ovat riittämättömät eikä kansalaisten kurittaminen siinä auta. Normityössäkävijän mahdollisuudet oman CO2 ekv vähentämiseksi ovat hyvin vähäiset. Tehokkain keino on jäädä työttömäksi tai siirtyä eläkkeelle. Kumpikaan keino ei ole kansantaloudellisesti järkevä.

    Toisaalta oppivelvollisuuden nostamalla 18-vuoteen saadaan näppärästi korjattua jonkin verran työttömyystilastoja. Siinähän lasketaan 15 – 74 vuotiaat työvoimana käytettävissä olevat työttömät. Opiskelijat ovat näistä tilastoista pois eli 16 – 18 v ilman koulutuspaikkaa olevat ”putsautuvat” pois tilastoa rumentamasta.

    Ps. tiesittehän,että 2005 jälkeen Suomessa työttömiä alkoi olemaan EU:n keskiarvoa enemmän vasta vuodesta 2015 eteenpäin … Eli ei 2008 lamasta. Tällä hetkellä Suomessa on alle 25v, työvoimana käytettävissä olevista, työttömiä 16,7% kun EU:n keskiarvo on 14,2%. Tähän tyhmään oppivelvollisuusiän nostolla on vaikutusta.

  • Hallitusohjelma on vaaliteemojen mukainen ja parasta oli ilmastonmuutoksesta uuden liiketoimintamahdollisuuden löytäminen. Ohjelman rahoitus ja työllisyystavoite oli valitettavasti epärealistinen. Toivottavasti hallitus ei pane rahaa haisemaan ennen kuin työllisyystavoitteisiin ollaan pääsemässä. Ohjelmassa oli yksi iso puute. Selkeät mittäariarvot ja konkreettiset tavoitteet puuttuivat. Minulle tuli mielikuva työntekijöistä, jotka laativat itse itselleen tulostavoitteet ja tulospalkkiosopimuksen. Tekstien puolesta kaikki tullaan saavuttamaan tai selittelemään.

  • ”Taikaseinä on kaikkien aikojen innovaatio”

    Esimerkiksi polttoaineiden veronkorotukset tuntuvat eniten juuri pienituloisten kukkaroissa, joiden asialla demarit ovat olevinaan. Verojen korotukset, velaksi eläminen, byrokratian lisääminen ja valtion omaisuuden myynti vaalilupausten täyttämiseksi ovat myös asioita, joista jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä. Huoltosuhteen muuttuessa on ”hienoa” edustaa sukupolvea kenen harteille kaikki tämä tullaan kasaamaan. Rinteen tilkkutäkki ohjelmalla ei palvella ketään. Paitsi tietysti tulevia ministereitä ja lukuisia muita veronmaksajien rahoja kuppaavia tahoja. Arvopohjaista politiikkaa, pohjaa vailla.

  • Talouden huippusuhdanne on ohitettu ja tulee laskemaan vaalikauden aikana. Eväitä 75% työllisyyteen ei vaan ole. Kortiston siivoaminen kirjaamalla kaikki opiskelijoiksi ei säästä mitään. Veron korotukset kiihdyttävät maan ajautumista lamaan.

    Hallituksella ei ole yhtään konkreettista keinoa kääntää kelkkaa kestävyysvajeesta stabiiliin tilaan. Tilannetta heikennetään omaisuuden myynnillä ja lisävelkaantumisella, vaikka nyt edetessä kohti taantumaa ja mahdollista lamaa, pitäisi leikata huolella.

    Maamme suurimmat rakennevirheet ja kulut syntyvät asumistukijärjestelmästä. Kenelläkään ei voi olla subjektiivinen oikeus asua työttömänä ja työllistymiskyvyttömän tai työkyvyttömänä tai muuten 100% asumistuettuna maamme kalleimmilla alueilla, kun työssäkäyville pienituloisille ei riitä asuntoja.

    Asumistuen vuolaat virrat valuvat säätiöille tai yrityksille, joiden tuloksista ei makseta veroja. Asumistuki nostaa omistusasumisen hintaa, ”kun koko kansa asuntosijoittaa” nostaen pienten keskusta-asuntojen hinnat yli 200 000 euron luokkaan, sillä asumistukiautomaatti takaa sen n.800 euron takuuvuokran.

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.