fbpx

Liike Nyt -eduskuntaryhmän puhe vaihtoehtobudjetista

Arvoisa puhemies!

Hallituksella on menossa ikävä kierre. Nimittäin hallituksen syksyinen budjettiehdotus on paljon huonompi kuin kesällä syntynyt hallitusohjelma. Hallitusohjelma taas on paljon huonompi kuin puolueiden lupaukset keväällä ennen vaaleja.

Pari esimerkkiä.

Turvenuijat heiluvat yhä vapaana soillamme. Toisin kuin piti, ne tuhoavat edelleen ympäristöämme. Toisekseen luontoa ja työpaikkoja tuhoavat haitalliset yritystuet, jotka vähenemisen sijaan kasvoivat tämän hallituksen käsissä.

Suunta ei ole Suomen kannalta hyvä. Liike Nytin vaihtoehtobudjetti muuttaisi tuon suunnan. Esitämme viisi selkeää toimenpidepakettia.

Liike Nyt kohdentaisi yrityksille menevän palkkatuen sijaan rahaa myös suoraan työntekijöille ja työvoimapalveluihin. Nyt tarvittaisiin kunnon porkkana, jonka avulla ihminen voisi kokeilla liikkumista työn perässä. Vuokralle muuttaville voitaisiin maksaa vuokrat työsuhteen koeajan osalta. Tai työn perässä muuttavat vapautettaisiin varainsiirtoverosta niin kuin ensiasunnon ostajat.

Toisekseen työllisyys paranisi, jos hallitus ymmärtäisi kehittää työvoimapalveluja. Nyt valtaosa niiden työntekijöiden ajasta menee työttömien hallinnollisten asioiden selvittämiseen. Itse työnhaun auttamiseen aikaa jää mitättömästi. Hallinnollinen viidakko kaipaa rankkaa karsintaa. Tämä on aihe, josta kukaan ei halua puhua, paitsi alan ammattilaiset, jotka ongelman tietävät.

Liike Nyt poistaisi työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksun ja työttömyyskassamaksun verovähennysoikeuden – ja siirtäisi saadut veroeurot hoitajamitoitukseen. Jäsenmaksujen verovähennysoikeus on työmarkkinajärjestöjen erityisoikeus, jonka tarkoituksenmukaisuus on kyseenalainen. Varakkaiden ja merkittävää yhteiskunnallista valtaa käyttävien liittojen tulee maksaa veroja siinä missä kaikkien muidenkin.

Sen lisäksi ehdotamme, että työnantajien ja työntekijöiden järjestöt maksaisivat myös sijoitustuotoistaan veroa. Tästä melkein kaikki puolueet olivat yksimielisiä vielä ennen vaaleja. On melko erikoista, että työmarkkinaosapuolet paheksuvat juhlapuheissa harmaata taloutta, mutta niiden itsensä kohdalla verotuloissa on synkkä musta aukko. Kolmanneksi Liike Nyt karsisi ympäristölle haitallisia tukia ja siirtäisi eurot yritysten toimintaedellytysten parantamiseen ja IMF:n neuvojen mukaan valtiontalouden tasapainottamiseen. Nyt Suomi vain selittelee EU:lle, että hallituksen toimilla kyllä budjettivaje pienenee. Ei pienene.

Asia on yksinkertainen. Kuvitellaan, että joku saisi päähänsä rakentaa vaikka jäähallin. On selvää, että jos esimerkiksi ilmastointi tulee kalliimmaksi kuin suunniteltiin, se täytyy säästää jostain toisesta paikasta. Ei voi jäädä kädet ristissä toivomaan, että taivaasta tippuisi rahaa.Yritykset ja yrittäjyys ovat se keino, jolla lisätuloja voisi tulla myös valtiolle. Jostain syystä juuri mitään ei haluta tehdä niiden hyväksi, vaikka keinoja olisi.

Liike Nyt esittää, että yrityksen voittojen verotus sidotaan sen investointeihin. Mikäli investointeja olisi riittävästi – esimerkiksi 30–50 prosenttia voitosta – veroa ei tarvitsisi maksaa.

Viidenneksi hallitukselta olisi lupa odottaa vaikuttavampaa ilmastopolitiikkaa.

Se tarkoittaa sitä, että yritystuet kohdistetaan uudelleen kestävän muutoksen vauhdittajiksi.

Se tarkoittaa esimerkiksi turpeen verotuen poistamista.

Se EI saa tarkoittaa sitä, että valtio alkaa kaasuauto-operaattoriksi.

Se voisi ja sen PITÄISI tarkoittaa kunnianhimoisia ilmastotoimia, joissa on rohkea etunoja – esimerkiksi voisimme sopia, että vuoden 2030 jälkeen Suomessa saa valmistaa vain kierrätettäväksi kelpaavasta materiaalista tehtyjä tuotteita.

Ilmastonmuutos on täyttä totta ja sitä vastaan pitää taistella. Nyt vain pitää käyttää oma energiamme niihin asioihin, joissa vaikutus on suurin.
Itsestäni tuntuu, että liian usein ihmiset uskovat maailman pelastuvan vain sillä, että Suomeen säädetään lentovero, autoilun kustannuksia nostetaan tai metsähakkuut laitetaan jäihin. Vuosi sitten kaksi kolmesta suomalaisesta uskoi että omilla valinnoilla voi vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin.
Tietysti voi, mutta sillä vaikutuksella on selkeät rajat.

Jos me suomalaiset haluamme tehdä ilmastotekoja, niin meidän pitää kehittää innovaatioita, jotka vähentävät päästöjä ja tuovat meille bisnestä. Mutta ennen kaikkea meidän pitää voimakkaammin hakeutua kansainvälisiin päätöspöytiin ja etsiä tarkoituksenmukainen ja toimiva tapa tehdä esimerkiksi hiilitulleista tai -veroista viimein totta.

Meidän pitää tehdä oma osamme, mutta emme voi tehdä muiden osaa. Yhteinen ilmasto pelastetaan kansainvälisillä yhteisillä teoilla, ei pistemäisillä teoilla vain Suomessa.

Epävarmoina aikoina tarvitaan johtajuutta, jossa maalit ovat ehkä kaukana, mutta niitä kohti uskalletaan mennä varmoin askelin. Nyt tuota johtajuutta ei ole.

Hallitus on itsensä panttivanki. Hallitus kävelee sinne ja tänne, pyörii ympyrää ja lähtee lopulta itsensä kanssa eri suuntiin – ja palaa sieltäkin kertomaan, että lähteekin ehkä vasta ensi vuonna.

Siihen meillä ei valitettavasti ole aikaa.

Jos nykyinen hallitus olisi rakentanut jäähallin, siinä olisi kalliit ja epämukavat penkit eikä ilmastointia ollenkaan.

Ministeri Anderssonin ehdotus valtion kaasuautotalkoista kuvaa hallituksen toimintaa laajemminkin. Koko ajan tuodaan peliin uusia ehdotuksia, vaikka vanhojakaan ei ole toteutettu. Saamattomuus yritetään peittää uusilla ulostuloilla, koska hallituspuolueilla gallupit menevät alaspäin.

Viimeinen neuvoni hallituspuolueille: yrittäkää päästä keskenänne sopuun edes jostain, ottakaa järki käteen ja toteuttakaa määrätietoisesti hallitusohjelmaa.

  • Hei

    Kiitos Hjallis, napakkaa tekstiä.
    Voisko vielä kysyä hallitukselta, miten tämä maamme sote-sotku selvitellään. Köyhät, vammaiset ja vanhukset sekä multisairaat ihmiset ovvat maassamme unohdettu tai syrjäytetty.

    Miten annetaan verovarantomme valua monikansallisille pörssiyhtiöille niiden kuitenkaan tuottamatta palvelujaan edes lakisääteisesti, viittaan näihin vanhuspalvelusotkuihin. Maassamme vallitsee liikaa ns. hyväveli ja korruptio järjestelmä sillä sote-palveluntuottajiksi kunnat ja kaupungit ovat valinneet suurimmat rahatukun pöytään esittäjät kilpailutuksesta huolimatta.
    Perustettiin soteuudistusta varten maakuntahallintohimmelit, mihin se finanssi valui ja missä on nyt sote-ratkaisu?
    Samaan aikaan Avit hukkuvat valitusten ruljansseihin vanhusten ja vammaisten heitteilejätöistä, hoitovirheistä, hoitoon pääsemättömyydestä,, ihmisten/sairaiden epätoivosta jne. Olemmeko siirtymässä American style voittoa tavoittelevaan yhteiskuntaan? Siellä vallitsevat kovat arvot ja yksilö taistelee olemassaolostaan.

    Maahanmuutto politiikka:
    Heitän vielä kysymyksen:mihin valuivat mashanmuuttoviraston rahat:maahanmuutto järjestelyt epäonnistuivat ja rikollisuus alkoi lissäntyä…

    Etelä-Pojjois:akseli maassamme:
    Miten maamme tilanne tällä hetkellä tasa-arvon suhteen. Palveluita saaddaan ja lisätään etelään, pohjoispää olkoon ilman. viittaan tällä esimerkiksi tieverkkoon ja masnteiden kuntoon. Mihin teiden kunnostusrahat on upotettu… Suomi on pitkä maa…
    Työllisyys maassamme
    Työllisyysyyden lisäämistavoitteet epäonnistuivat. Ikärasismi on vallalla, työsyrjintää harrastetaan yrityksissä, ihmiset jopa nuoretkin taistelevat työn säilymisen puolesta. Euroja valuu johonkin, työllisyys ei ole kasvanut. Yli 50 v on vaikeaa työllistyä ja toisaalta yli 20 v.

    Tässäpä lisää argumentteja..

    yt. Päivi Ahokas Oulusta

  • Kaikki esitetyt asiat todella kannatettavia, kiitos !

  • On muutamia asioita joita en voi allekirjoittaa tuossa puheessa. Kannattaa tarkistaa kantaa.

Viimeisimmät artikkelit

Viimeisimmät kommentit

Arkistot

Kategoriat

Pysy kuulolla

Olemme aktiivisia monessa kanavassa, tule seuraamme ja jatka keskustelua omissa kanavissasi kanssamme.